SAS-streiken: Svindyre billetter hos Norwegian

60 000 reisende rammes første dag av SAS-streiken. Foto: Knut-Erik Mikalsem

Rundt 60 000 SAS-kunder rammes fredag av pilotstreiken i SAS. Etter at 1 500 flygere har lagt ned arbeidet i selskapet, har ledige seter hos konkurrenten Norwegian blitt revet bort utover fredag morgen. Skal du likevel kjøpe billett, må du regne med å betale dyrt.

Selv om nærmere 350 avganger hos SAS går som normalt fordi de flys av piloter som ikke omfattes av konflikten, er konsekvensen av streiken fredag morgen allerede stor.

Informasjonssjef Knut Morten Johansen sier til flysmart24.no at selskapet operer med et tall på 60 000 som rammes bare på fredag, mens det for hele helgen dreier seg om et antall rundt 170 000.

SAS har fredag gått ut med en melding om at selskapet vil betale differansen mellom prisen på SAS-billetten og en eventuell dyrere billett som kundene kjøper i annet selskap. Grensen er inntil 300 euro.

For de som rammes og som må reise, er mulighetene for alternativ flytransport med Norwegian i ferd med å forsvinne. Billettene rives ut i høyt tempo, og de som et igjen fredag er priset maksimalt høyt.

De som ikke har noe togalternativ, flyvninger fra bl.a. Oslo til Tromsø, har få muligheter med Norwegian. Mange avganger er allerede utsolgt fredag. På lørdag og søndag er det plasser ledige, men også disse er priset høyt slik det pleier å være tett opp mot avgang.

Utover i helgen ser det ut til å være flere ledige seter, men også her må kundene regne med å måtte ut med mellom 2 500 og 3 000 kroner – per vei. Fra Oslo til Stockholm fredag var prisen oppe i 8 331 kroner for én vei, via Helsingfors.

Kommersiell direktør i Finn Reise, Terje Berge, tror folk har forståelse for at økt etterspørsel fører til økte priser.

– Folk flest glemmer fort, så disse prisene tror jeg ikke vil slå tilbake på Kjos etter streiken, sier han.

SAS har laget en oversikt over hvilke avganger hos dem som fortsatt går som normalt, denne oversikten finner du her.

Streiken kommer fordi pilotene i Norge Sverige og Danmark ikke ble enige med SAS om ny kollektivavtale. Pilotene krevde rundt 13 prosent lønnsøkning, i tillegg til en del andre endringer som bl.a. skulle gi dem bedre forutsigbarhet med hensyn til fremtidig vaktplan.

SAS har, slik selskapet har plikt til i slike situasjoner, åpnet for at reisende kan ombestille sine billetter. Denne muligheten har SAS åpnet for i første omgang til kommende helg, men vil bli utvidet hvis ikke streiken blir avblåst.

Forbrukerrådet har laget en oversikt over hvilke rettigheter passasjerene har ved streik. Dette er punktene rådet presenterer:

  • Blir flyet innstilt, har du rett til å velge mellom å få pengene tilbake for billetten, ombooking, eller å reise på et annet tidspunkt.
  • Blir flyet ditt blir forsinket i mer enn fem timer, har du også rett til å velge mellom å få pengene tilbake for billetten, ombooking, eller å reise på et annet tidspunkt
  • Du har rett til å bli tatt hånd om, som mat og hotell, mens du venter på at flyet skal komme i lufta eller ved ombooking.
  • Du kan ha krav på standardkompensasjon.
  • LES OGSÅ: Knalltøff lavpriskonkurranse for Norwegian til USA 

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i selskapet Winair sier til flysmart24.no fredag morgen at han regner med at SAS taper rundt 80 millioner kroner på streiken hver dag.

– I tillegg kommer omdømmetap. Men det kanskje viktigste er at om SAS ikke kan få styringsrett på hvordan skal kunne bruke pilotene mest effektivt. Det gir selskapet forutsigbarhet til bærekraftig økonomisk drift. Det kan det få alvorlige konsekvenser for selskapet når konkurransen tiltar i hjemmemarkedet. SAS må levere tjenester som markedet er villig til å betale, sier Elnæs.

Leder i Scandinavian Norge flygerforening i Parat, Jan Levi Skogvang, sier at han beklager sterkt at det ikke var mulig å finne en løsning.

– Vårt krav om mer forutsigbarhet for flygerne var noe av det som ikke ble innfridd. Slik det er i dag får pilotene vite arbeidstiden for kommende måned 14 dager i forkant. Det betyr at det ikke er mulig å planlegge tid med familien, delta i sosiale aktiviteter – dette er ikke et system som hører hjemme i 2019. Vi har prøvd ved flere forhandlinger å få forbedret dette, uten å lykkes. Nå mener vi det er på tide at SAS begynner reisen med å forbedre denne delen av avtalen knyttet til arbeidstid, sier han, sier Skogvang.

Lik flysmart24.no på Facebook