Nytt medlem av «verdens beste»-klubben på Gardermoen

Pilotene som førte det første Hainan-flyet til Oslo tok seg tid til å hilse etter at de hadde landet onsdag morgen. Foto: Avinor

Det fins bare 10 flyselskap i hele verden som har kvalifisert seg for få den aller høyeste rankingen et flyselskap kan oppnå: 5 stjerner. Bare to av dem har rute til Norge. Onsdag morgen kom det tredje. Flyanalytiker tror nykomlingen kan komme til å slite med sin Oslo-satsing.

Det kinesiske Hainan Airlines er at av de utvalgte flyselskap i klassen av «verdens beste». Et selskap som skal få en slik utmerkelse, må fremvise en svært høy servicegrad og kvalitet i produktet på alle nivåer. Det mener analyseselskapet Skytrax at Hainan har.

Onsdag morgen åpnet selskapet sin nye rute til Gardermoen. Det er en stor dag for luftfarten i Norge at Oslo Lufthavn har fått sin første non stop og faste passasjerrute til Beijing.

Med det har også Gardermoen fått sitt tredje 5-stjerners flyselskap i tillegg til Qatar Airways og Lufthansa.

Dette er en begivenhet som er mer enn bare en ruteåpning: Dette er også et resultat av at de det iskalde politiske klimaet mellom våre to land er blitt bedre.

Derfor var næringsminister Torbjørn Røe Isaksen hentet inn for å stå for selve åpningen når flyet returnerte til Kina onsdag ettermiddag. Det er høyst uvanlig at en representant for regjeringen deltar på slike hendelser.

Selv om den nye ruten ble offentliggjort i oktober i fjor, har det vært lite markedsføring av ruten i det norske markedet.

Det forundrer flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i selskapet Winair. Han var selv norsk sjef for Qatar Airways da det selskapet startet rute på Gardermoen i 2011.

– Vi vet ikke hvor mye markedsføringsaktivitet Hainan har gjennomført i Kina. Her i Norge har jeg knapt sett noe av betydning, sier Elnæs til flysmart24.no.

Han sier at det er en tung jobb å gå inn i et nytt marked, slik Hainan nå gjør, og at det normalt tar opptil to år å etablere en helt ny langdistanse flyrute.

– I den tiden løper kostnadene fort og Hainan er nok ikke i en posisjon som for eksempel Qatar Airways. Det la ned betydelige summer i markedsføring og ikke minst veldig lave billettpriser over en periode for å krige seg inn i det norske markedet. Det har klarte Qatar Airways meget bra og Oslo ruten leverer gode resultater. Jeg tror det blir tyngre for Hainan, sier Elnæs.

Artikkelen fortsetter under bildet

Hainan ble som seg hør og bør møtt med vannkanon da selskapet kom til Gardermoen. Foto: Avinor

Ruten skal flys tre ganger i uken – mandag, onsdag og fredag, og  og selskapet skal bruke en Airbus A330-300 med plass for 292 passasjerer. Flyet har 32 businessklasse-seter. Prissjekk som flysmart24.no har gjort i sommer forteller om tur/retur-priser rundt 6 000 kroner.

Dette blir den klart raskeste veien mellom våre to hovedsteder. Til nå har kinesiske turister i stor grad bruk flyruter via Helsingfors eller Midtøsten for å komme seg til Skandinavia.

Elnæs sier at kampen om passasjerene har blitt skjerpet, fordi markedet har endret seg de senere årene:

– Fra mest grupper har det endret seg til mer individuelle reisende. Dermed blir det mer konkurranse om passasjerene. Jeg vil jo tro at kinesere som kommer til Norge i sommer foretrekker å fly med et kinesisk flyselskap. Men det kan jo hende at Midtøsten-flyselskapene har lagt seg i selen for å konkurrere på Hainans hjemmemarked om trafikken til Norge, sier Elnæs.

Artikkelen fortsetter under bildet

Økonomi-klassen i flyene som Hainan bruker på ruten mellom Beijing og Oslo. Foto: Avinor

Sjefen for Oslo Lufthavn, Øyvind Hasaas, har stor tro på den nye ruten:

– Dette er en svært god nyhet for norsk reiseliv, næringsliv, og turisme. Hainan er et stort internasjonalt flyselskap og dette vil også bety at enda flere kinesiske turister får muligheten til å oppleve alt Norge har å by på, sa han da ruten ble åpnet onsdag ettermiddag.

Hainan Airlines mener denne ruten vil få stor betydning for forholdet mellom Norge og Kina.