Dumper flybilletter for 26 kroner: – Burde vært forbudt

Ryanair-passasjerer besvimte i setene sine under turen fra Budapest. Foto: Ryanair

Prisen på en flybillett er nå billigere enn en iskrem i butikken. I frysedisken til Kiwi må du ut med 29 kroner hvis du kjøper en enslig Krone-is. Skal du reise med fly fra Torp til Polen, slipper du unna med bare 25 kroner.

Selskapet er kjent for å operere med svært lave priser, men har nå kjørt billettprisen til en absolutt bunn-nivå. Den symbolske prisen for en billett til Polen dekker bare en tredel av det selskapet må ut med i passasjeravgift for en Europa-flyvning, som er på 75 kroner.

I Naturvernforbundet reagerer generalsekretær Maren Esmark sterkt på prisdumpingen fra Ryanair.

– Dette er jo helt forkastelig. Her må jo politikerne gripe inn. Det burde vært forbudt å selge flybilletter så billig. Her subsidierer jo Ryanair forurensning, sier Esmark til flysmart24.no.

Den lave prisen for den halvannen time lange flyturen fra Sandefjord til Gdansk på 26 kroner ligger ute som sommertilbud fra det irske selskapet. Returen er priset ned til 57 kroner. Uten bagasje kan man altså reise tur/retur for 86 kroner.

Ryanair operer med flere tilbud, og andre strekninger er heller ikke priset plagsomt høyt. Til Warszawa er prisen 99 kroner og til London 125 kroner. Selv til Malaga, en fire timer lang flytur, koster under 200 kroner.

Naturverforbund-toppen mener at det bør komme politiske tiltak for å hindre at flyreiser blir priset så lavt at det i seg selv stimulerer til økt reising:

– Ja, flytrafikk må reguleres mer. Det må inn et tydelig prinsipp om at forurenser betaler. Det er helt klart at flyselskapene må ilegges høyere skatter og avgifter for å regulere og redusere trafikken, sier hun.

Hos Ryanair har man valgt å ikke kommentere selskapets prispolitikk overfor flysmart24.no.

Den norske luftfartsanalytikeren Hans Jørgen Elnæs i Winair har selv en fortid i Ryanair.

Han presiserer overfor flysmart24.no at han uttaler seg om saken som flyanalytiker:

– Flyseter er ferskvare. Selskapet vil fylle opp flyene og dette er viktigere enn billettprisene. Dermed blir det lave priser for å fylle opp de siste setene. Gjennomsnittlig en-veis billettpris i Ryanair-nettverket ligger på  37 euro. Det har nok vært solgt billetter til lavere priser med Ryanair i Norge, jeg mener at vi hadde ned mot 1 euro i min tid i selskapet, sier Elnæs.

Han tror prisen til Gdansk på 26 kroner likevel er blant de laveste billettprisene selskapet har operert med i Norge:

– Det er verdt å merke seg at denne type lave priser bare gjelder et begrenset antall seter. De brukes gjerne også som lokkepris og blir dermed fort utsolgt. Når flyet tar av er det best for miljø regnskapet at flest mulig av setene er fylt opp. Slike tilbud sørger for at setene fylles opp og der er Ryanair best i klassen i Europa. Det operer med en fyllingsgrad på rundt 96 prosent, sier Elnæs i Winair.

Ryanair driver rutetrafikk i Norge til flyplassene i Sandefjord og Oslo. I tillegg har man ruter til Spania om sommeren til lufthavnen i Haugesund. Ryanair er Europas største lavprisselskap, foran britiske EasyJet og Norwegian.