De lander ikke i Norge, det soper vi inn milliard på

Fly som passerer gjennom norsk luftrom må betale avgift til Avinor. Foto: BA

Norge håver inn millioner av kroner på fly som aldri setter sine hjul på norske flyplasser. De flyr høyt over Norge på vei til Amerika eller Asia. Det må de betale for.

På bildet lenger ned på siden er et KLM-fly på vei fra Tokyo til hjemmebasen i Amsterdam. På den 11,5 timer lange flyturen sveiper Boeing 777-flyet inn over Norge.

Det flyr i 36 000 fot over Oslo Lufthavn, før det etter en liten stund forsvinner sørover.

Luftrommet over Norge har litt av en pengemaskin for Avinor. Bare i første kvartal i år sopte selskapet inn 247 millioner kroner i det som kalles underveisavgifter. Ca 40 prosent av dette beløpet skriver seg fra fly som stort sett flyr mellom Asia og USA, og som flyr over Norge på sin rute:

– Det inkluderer selskaper som Emirates, Turkish Airlines og andre, men også SAS fra ex Stockholm til New York, forklarer Tor-Øivind Skogseth som er assisterende flysikringsdirektør i Avinor flysikring.

For et år er det snakk om enorme inntekter. For 2018 hadde det norske flyplass-selskapet en intekt på 1,1 milliarder kroner fra denne virksomheten.

Eksemplet vårt med KLM-flyet er at av svært mange drypp inn i denne kassen:

Det er ikke i nærheten av å bruke norske bakkefasiliteter. Likevel dumper det en regning fra Avinor til KLM etter denne luftige visitten: Rundt 10 000 kroner er avgiften selskapet må betale.

For selv om flyet ikke skal lande, trenger flymannskapet hjelp fra bakken for å komme seg sikkert hjem til Schiphol-flyplassen. Den hjelpen får de fra Avinor flysikring, som følger flyet hele veien.

– De betaler for tjenesten som ytes som sikrer at de får den informasjonen de trenger samt atskilles fra andre flyginger. Avgiften innebærer at de betaler en kostnad som er en faktor av vekt og hvor langt de flyr gjennom et gitt luftrom, sier Skogseth til flysmart24.no.

Skogseth sier at dette er viktige inntekter for Avinor. Selskapet betjener en rekke flyselskaper hver eneste dag. Norge holder lave avgifter, og har tradisjonelt ligget under hva selskapene må betale for å for eksempel krysse svensk luftrom.

Bakgrunnen for at et flyselskap flyr over Norge kan være flere:

– Hvor et flyselskap velger å fly er i stor grad avhengig av vind og storsirkeltrekk. Det siste betyr den korteste avstanden mellom avreise- og ankomstflyplass. Dette for å holde nede drivstoffkostnader. Dernest pris og kapasitet i luftrommet, sier Skogseth.

Han fremhever to faktorer som er viktig for selskapene:

– Vi leverer en tjeneste uten forsinkelser og har en lav pris, mener han.

Ifølge Avinor har veksten vært betydelig de siste årene uten at kostnadene er økt tilsvarende. Dermed holdes prisene, som er regulert av EU, på et lavt nivå.

Tjenesten leveres av om lag 350 medarbeidere ved Avinors kontrollrom i Stavanger, Røyken og Bodø.