Norwegian vil ha ut alle gamle leiefly

Uvanlig mange fly ute av drift har gjort det nødvendig for Norwegian å leie inn ekstra kapasitet. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norwegian har væt forfulgt av problemer med flyene sine det siste året. Selskapet har derfor vært tvunget til å leie inn et titalls fly og besetninger for å klare å overholde ruteprogrammet. Mange reisende har derfor måttet fly med gamle og umoderne reservefly.

Nå går det behovet mot slutten, mener ledelsen i Norwegian, som nå har satt en dato for når selskapet håper at reserveflyene skal være ute av Norwegians daglige drift:

– Vi forsøker å kvitte oss med leieflyene fra starten av vinterprogrammet, sier flygesjef i Norwegian, Tomas Hesthammer, til flysmart24.no. Vinterprogrammet starter den 27. oktober.

Det er godt nytt for de mange passasjerene som har klaget over manglende punktlighet, komfort og nett-tilbud om bord på innleide fly. Noen av flyene har vært opp mot 20 år gamle. En del passasjerer har også avbestilt når de er blitt informert om at de skulle fly med innleide selskaper.

Norwegian har vært nødt til å ta sine egne fly ut av trafikk en rekke ganger dette året:

Først ute var skandalen rundt Boeing 737 Max-flyene. De ble satt på bakken over hele verden fra midten av mars etter to havarier som man antar har samme årsak.

Norwegian har 18 av denne flytypen, mange av disse gikk på europeiske ruter. Derfor ble det i forbindelse med sommertrafikken behov for å fylle på med leid kapasitet for å få det store ferieprogrammet til å gå opp.

Det har betydd at det har gått titusenvis av sms’er ut fra hovedkontoret på Fornebu til passasjerer for å forklare at de ikke fikk reise den flytypen som de hadde bestilt plass på, men måtte i stedet fly med reservefly.

På det meste har også 10 av selskapets langdistansefly, Boeing 787 Dreamlinere, stått på bakken: Dette på grunn av problemene med Rolls Royce Trent-1000 motorene, eller andre tekniske feil og skader på fly.

Det har gjort det nødvendig å leie inn erstatningsfly, bl.a. fra portugisiske HiFly og Euro Atlantic og spanske Wamos Air. I tillegg har kundene på Europa-rutene i sommer blitt møtt med fly fra helt ukjente selskaper som bl.a. Avion Express, Get Jet Airlines og Evelop Airlines.

I tillegg til misfornøyde og skuffede kunder, har innleie av fly vært svært kostbart for selskapet. Bare for å erstatte Max-flyene regner selskapet med å ha brukt 700 millioner kroner i år. Dette er imidlertid utgifter de forvente at flyfabrikken Boeing dekker alt eller mesteparten av.

Nå håper Norwegian at det kan legge problem-tiden bak seg – i alle fall for denne gang.

Vinterprogrammet for flyselskapene starter på tampen av oktober. Det er den datoen Hestammer håper at alle leieflyene skal være ut av selskapets flåte. Det hjelper også på flybehovet at selskapet har redusert flyprogrammet kommende vinter som et ledd i arbeidet med å bedre selskapets pressede økonomi.

Selskapet har imidlertid liggende inne søknader om å godkjenne leiefly helt frem til september 2020.

Dette er en løsning Hesthammer håper Norwgian slipper å ty til, men som er gjort for å løse akutte situasjoner hvis et eller flere fly må tas ut av trafikk i kortere eller lengre tid, og der det heller ikke er mulig å løse flybehovet gjennom omrokkering i egen flåte:

– Når vi søker Luftfartstilsynet om leie av fly og mannskap, så søker vi maskinen godkjent for 1 år. Da slipper vi den prosessen hver gang vi skal ha en wetlease. Det skjer imidlertid at fly må settes på bakken, og da må vi ofte ty til leiefly, sier Hesthammer.