Historiene om rasende Norwegian-passasjerer som blir avkrevd ekstra betaling for håndbagasje som veier for mye, fortsetter med uforminsket styrke.
Etter en flom av kritikk over lang tid har Norwegian rykket ut med en forsikring om at det skulle endre sin praksis. Selskapets toppsjef, Geir Karlsen, lovet i et intervju med Nettavisen i slutten av oktober at de skulle innføre en mindre restriktiv holdning overfor passasjerer med for tung håndbagasje.
Han innrømmet at selskapet har gått for langt i håndhevingen av overvekt og vil endre praksis.
Varslet endringer
– Vi har fått veldig mange klager inn mot Norwegian. Dette er en situasjon som vi har evaluert, og innen veldig kort tid kommer det en endring i denne praksisen, sa han til Nettavisen 24. oktober.
Den romsligere holdningen merket ikke Bushra Ghazanfar mye til da hun møtte opp på Oslo Lufthavn for å ta Norwegian til Wien for bare noen dager siden.
Der ble hun møtt av ansatte som ville sjekke vekten på håndbagasjen. Hun forteller at hun tok situasjonen helt med ro. Hun hadde betalt for en bagasje på 20 kilo som hun ennå ikke hadde sjekket inn.
Avviste hennes løsning
Dermed regnet hun med at hvis vekten var for høy, kunne trillekofferten sendes som bagasje. Det er en enkel operasjon som mange flyselskaper benytter hvis de ved gaten ser at det er behov for å begrense bagasjemengden som blir tatt med inn i kabinen.
Det skjedde ikke hos Norwegian.
Da håndvesken og bagen viste seg å veie 4 kg for mye, foreslo hun overfor kontrollørene at hun kunne benytte den forhåndsbetalte bagasjen og sende vesken i lasterommet. Kontrollørene avviste straks en slik løsning. De ga henne 750 kroner i gebyr. Og sendte kofferten i lasterommet.
Ghazanfar bestrider ikke reglene, men etterlyser større vilje til å løse situasjonen.
Måtte ut med gebyr
– Jeg tenkte – fair enough. Det er for mye, og jeg må sjekke inn koffert. Jeg viser kvittering på at jeg har betalt for en innsjekket bagasje, men denne gjelder visst ikke lenger siden jeg valgte å ikke sjekke inn før sikkerhetskontrollen. Jeg – og han bak meg i samme situasjon- måtte ut med nye 750 kroner, forteller Ghazanfar på Norwegians Facebook-side.
Hun er oppgitt over selskapet etter hendelsen:
– Dagens erfaring med Norwegian, gjør at jeg sier som mange andre: Aldri mer Norwegian, sier hun.
Hos Norwegian forsvarer talsperson Astrid Mannion Gibson at den norske kvinnen ble ilagt gebyr:
Skulle sjekket inn på forhånd
– Vi forstår at det er frustrerende å måtte betale ekstra, men her har ikke passasjeren fulgt håndbagasjereglene våre. 14 kilo er altfor mye så derfor skulle passasjeren heller ha sjekket inn kofferten på forhånd, skriver Gibson i en epost til flysmart24.no.
Hun skriver at grunnen til at selskapet tydeliggjør reglene, er fordi mange tar med seg for mye om bord i flyet.
– Overvekt skaper forsinkelser, og tar plass for andres håndbagasje i flyet. Dersom alle følger håndbagasjereglene sikrer vi en bedre reiseopplevelse for alle passasjerer, skriver hun.
Avinor svarer også
Ghazanfar er ikke alene om fremdeles å bli ilagt gebyr for håndbagasje, og flere av disse skriver også til Avinor om sine opplevelser som de reagerer på.
Avinor skriver i sine svar at det er opp til flyselskapene å sette sine regler, og ikke noe Avinor kan styre.
– Det er imidlertid grunn til å tro at de ikke vil fortsette å være fullt så restriktive, skriver selskapet og lenker i sitt svar til artikkelen i Nettavisen nylig.
Avninor beklager at de reisende fikk en dårlig opplevelse på flyplassen.