Snipp snapp snute – eventyret over for Norwegian

Det var den gang, da Norwegian åpnet sin virksomhet i Argentina med bl.a. dronning Sonja til stede. Til venstre Bjørn Kjos. Til høyre Ole Christian Melhus, Norwegians Argentina-sjef. Foto: Norwegian

Ryktene om at Norwegian var i ferd med å gi opp sin ambisiøse satsing i Argentina ble bekreftet onsdag. Selskapet har signert en avtale om å selge datterselskapet Norwegian Air Argentina (NAA) til JetSmart Airlines.

– Dette er et viktig grep for å igjen kunne bli lønnsomme, sier fungerende konsernsjef og finansdirektør i Norwegian, Geir Karlsen, i en pressemelding onsdag ettermiddag – etter børsslutt.

Dermed er det snipp, snapp, snute for selskapet etter bare et års drift i det søramerikanske landet. Mange advarte Bjørn Kjos og Norwegian om akkurat denne satsingen. I dag kan de si at de fikk rett.

Kjos med voldsomme planer

Kjos hadde voldsomme planer, og fikk godkjent 153 nye ruter av det argentinske luftfartstilsynet (ANAC) så sent som på slutten av 2017.  Selskapet varslet en storstilt satsing, både innenriks og utenriks.

Det rakk selskapet aldri.

JetSmart vil ta over driften av NAA med umiddelbar virkning, og vil fortsette å fly NAAs ruter fra Aeroparque flyplass. Partene forventer at integrasjonsprosessen vil ta noen måneder og at Norwegians varemerke vil bli faset ut av det argentinske innenriksnettverket i løpet av denne perioden, heter det i pressemeldingen.

Fra vekst til lønnsomhet

I løpet av det neste halvåret vil de tre Norwegian-flyene bli erstattet av JetSmart sine egne Airbus-fly. De tre Boeing 737 800-flyene vil så returnere til Norwegians europeiske nettverk.

– Norwegian er i en fase hvor selskapet går fra vekst til lønnsomhet. Nå tar vi alle nødvendige grep for å sikre at Norwegian er godt posisjonert fremover. I løpet av de siste månedene har vi gjort viktige endringer i rutenettet vårt for å sikre langsiktig lønnsomhet. Det har vist seg vanskelig å oppnå tilfredsstillende lønnsomhet for datterselskapet i Argentina, gitt den generelle situasjonen i landet. De fleste kostnadene er i dollar, men vi får inntekter i pesos. Den kraftige svekkelsen av pesoen mot dollar har skapt et betydelig gap mellom kostnader og inntekter, sier fungerende konsernsjef og finansdirektør i Norwegian, Geir Karlsen.

Tredje størst

– Avtalen vi har signert med JetSmart sikrer at det vi har bygget opp i Argentina de siste to årene videreføres. Nå blir de to nyeste flyselskapene i Argentina en sterkere kombinert enhet. Sammen vil de ha cirka 10 prosent av innenriks-markedet og bli den tredje største operatøren i landet, fortsetter han.

– Vi er veldig glade for å kunne slå sammen Norwegian Air Argentina og JetSmart. Selskapet har en visjon om å bli det ledende ultra-lavpris flyselskapet i Sør-Amerika. Takket være denne avtalen vil vi fortsette å tilby rimelige flyreiser til våre kunder både fra Aeroparque flyplass og El Palomar flyplass, sier Estuardo Ortiz, konsernsjef i JetSmart.

Selskapene gir ingen ytterligere detaljer rundt avtalevilkårene.

Startet i fjor

NAA fikk utstedt driftstillatelse i januar 2018 og startet flygninger i oktober samme år. NAA har en flåte på tre Boeing 737 800-fly, med 20 daglige flyvninger fortelt på åtte ruter mellom Buenos Aires’ Aeroparque flyplass og Bariloche, Córdoba, Iguazú, Jujuy, Mendoza, Neuquén, Salta og Ushuaia. Til sammen har NAA fraktet 973 000 passasjerer.