Håndbagasje-bråket: – Burde lære av Rema 1000

Bråket rundt Norwegians praksis med håndbagasje raser videre. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Økonomiprofessor er meget kritisk til at Norwegian har begynt å kreve penger fra reisende som vil ha med seg en trillebag inn i kabinen. Selskapets motiv er ikke å gjøre reisen mer behagelig men utelukkende å hente inn mer penger fra kundene, mener han.

– Konsekvensen er bryderi for kundene. Dette oppfattes som smålighet. Kanskje Rema 1000 kan lære Norwegian noe: Det enkleste er det beste og alt inkludert, sier Tor W. Andreassen.

Han har fulgt luftfarten tett i flere år. Han mener at det ikke er behovet for mindre bagasje inn i kabinen eller å hindre forsinkelser som ligger bak Norwegians strategi.

– Smålig av Norwegian

Han mener det ene og alene er en smart måte å fylle opp kassen på, fordi andre selskap har gjort det samme og økt sitt mersalg ut over selve billetten voldsomt. Noen selskap, som for eksempel Ryanair og Wizz Air, har nå opp mot 45 prosent av omsetningen på slik salg.

Tor W. Andreassen. Foto: NHH

Dette har fristet Norwegian til å ta etter, mener Andreassen. Han er professor i innovasjon ved NHH Norges Handelshøyskole:

– De deler opp og priser enkeltenkeltelementer  som betaling med kredittkort, betaling for setereservasjon, betaling for midtgangsete, betaling for fast track, betaling for lounge, betaling for prioritert boarding og så videre. Dette er en strategi som har gitt flyselskapene enorme mer-inntekter, sier han.

Skaper problemer

– Er ikke det å sikre bedre plass for de reisende en legitim grunn til å innføre betaling?

– Dersom plass er hovedargumentet kan man skape incentiver for å sjekke inn bagasjen fremfor å skape humper i veien og trøbbel for kundene, svarer han.

Andreassen mener at det er tydelig at Norwegians nye mantra er lønnsomhet, og at det har erstattet den raske veksten som selskapet har vært gjennom siden starten som lavprisoperatør i 2002.

Raskt og komfortabelt

Da Norwegian sist torsdag kom med de nye håndbagasjebestemmelsene brukte lederen for produktutvikling, Cecilie Nybø Carlsen, nettopp argumentet med at betaling for større håndbagasje blir innført for sikre at alle reisende får en så smidig og komfortabel reise som mulig. Dessuten for å bidra til at flere fly går på rute.

Den argumentasjonen kjøper ikke Andreassen. Han sier at han ikke kan se at den økte betalingen finner sin forklaring i å skulle dekke inn tjenester som har betydd økte kostnader for selskapet:

Produktet det samme – bare dyrere

– På meg virker dette som en typisk regnearkoperasjon uten tanke på kundereaksjoner. Det Norwegian gjør er å endre den såkalte verdifangsten i forretningsmodellen. Transporten og levering av tjenestene om bord og på flyplass er den samme som før. Jeg ser ikke at endringen har noen rot i mer-kostnader ved å håndtere trillekofferter for denne billettypen, sier Andreassen.

De nye reglene, som gjelder alle billetter kjøpt etter  den 23. februar, går ut på at det fortsatt vil være adgang til gratis håndbagasje, men da mindre mål enn i dag. Skal du ha med deg for eksempel en trillekoffert inn i kabinen når du reiser på de billigste billettene, vil det koste 50 kroner ekstra innen Norge og Skandinavia. Til resten av  Europa vil det koste 90 kroner.