Spilte syk og fikk fly business – SAS kjenner metodene

Lysten på en flytur på business class er så stor for noen at de utnytter alle muligheter for å få sitte foran og nyte oppgradert service. Turkish Airlines

Det å sitte på business class på flyet er så forlokkende for noen at de gjør hva som helst for å få seg en plass der, og det gratis. Ulike historier forteller om de knepene folk bruker, og noen lykkes over all forventning.

– Jeg skal ikke si at det aldri har skjedd hos oss, men i dag er det blitt veldig vanskelig fordi vi har fått nye redskaper som avslører slikt juks, sier informasjonssjefen i SAS, Knut Morten Johansen, til flysmart24.no.

Et av de ferskeste eksemplene er mannen som nylig fikset seg en gratis oppgradering hos flyselskapet Cathay Pacific. Mannen, en australsk You Tuber, hadde en slu plan. Han spaserte rett og slett inn på et apotek på flyplassen og kjøpte seg en ortopedisk støvel som han tok på seg før han gikk om bord.

Klaget sin nød

Vel på plass på økonomiklassen klaget han ifølge avisen The Independent til en av de kabinansatte over sin «skadde ankel» og viste hvor vondt det var for ham å sitte i de trange setene. Han spurte om det fantes seter der bak i flyet som var bedre for ham i hans tilstand.

Det var det ikke. Dermed forbarmet den ansatte seg over ham og flyttet vedkommende frem til business hvor han kunne nyte brede seter, super forpleining med mat og drikke og tett oppfølging av kabinbetjeningen på turen.

«Takken» var en video som han har publisert etterpå og hvor han stolt fortalte om sitt stunt. Men hvis han hadde ventet ovasjoner fra publikum, så tok han feil. Han har fått massiv kritikk for å ha lurt de flyansatte til å gi ham en oppgradering kan ikke fortjente. Dessuten risikerer andre, som virkelig trenger hjelp, ikke å få det etter dette.

Oppgraderer seg selv

Andre flyreisende benytter en metode som på engelsk går under betegnelsen «self upgrading «. Det betyr altså at man oppgraderer seg selv. Selvsagt uten å betale noe for det.

Som kvinnen som hadde plass på business class hos British Airways. Straks etter avgang klaget hun til en av flyvertinnene over at hennes mann hadde forsøkt å kjøpe seg en oppgradering dagen før, men hadde fått beskjed om at det var fullt.

– Her er det en ledig rad, han kan vel sitte her? spurte hun. Hun fikk beskjed om å vente på en avklaring fra kabinsjefen. Men etter en stund satt mannen i det ledige setet. Han hadde rett og slett bare tatt seg til rette.

En annen freidig metode er i samme gate. Den går ut på at man sørger for å gå om bord blant de siste, og rett og slett bare inntar et ledig sete på business. Denne metoden krever at man ikke nøler, men virker sikker i sin opptreden slik at man ikke vekker mistanke. Den har imidlertid sine åpenbare svakheter:

– I dag har de kabinansatte veldig god oversikt over hvor i flyet det skal sitte passasjerer. Hvis det sitter noen i et sete som skal være ledig, blir det oppdaget, sier informasjonssjef Johansen i SAS.

«Ordre fra legen»

Hos SAS er de kabinansatte utstyrt med Ipad som er oppdatert ved avgang og som ikke bare viser hvem som er om bord, hvor de sitter men også hvilke seter som eventuelt er ledige.

– Derfor vil de som sitter på en plass på business eller Plus, og som ikke har billett som gjør at de skal sitte foran, raskt bli oppdaget, sier Johansen.

En annen variant som er kjent innen luftfarten er de som møter opp og påberoper seg medisinske årsaker til at de bør få sitte i de store og brede setene på business.

Også de plasserer seg i ledig business-sete og hevder at deres lege har advart dem mot å reise trangt.