Har parkert 114 fly – gratis inntil videre

SAS-fly på rekke og rad på Oslo Lufthavn. Korona-krisen har lammet norsk og internasjonal luftfart. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Korona-krisen har ført til at det meste av verdens flypark nå står parkert på ulike flyplasser rundt om i verden. I Norge er det de fire største flyplassene som har ryddet plass til fly som det ikke er bruk for. Der har SAS og Norwegian parkert over 114 fly.

I alt er det på Avinors største flyplasser nå parkert fly på Oslo Lufthavn, og flyplassene i Stavanger, Bergen og Trondheim. Det er flest parkert på Gardermoen der 60 fly har fått en midlertidig lagringsplass, håper man.

Avhengig av krise-utviklingen

Normalt er slik flyparkering ikke gratis, men noe selskapene må betale avgift for. For så mange fly over så lang tid ville det blitt en betydelig utgift for flyselskapene.

Korona-krisen har imidlertid opphevet alle normale regler, og derfor har Avinor blitt enige med flyselskapene om at flyene skal stå der gratis.

– Vi vil ikke vil belaste flyselskapene for ekstra kostnader knyttet til parkeringene. Hvor lenge dette vedvarer avhenger jo av tiden det tar for å løse de utfordringene vi står ovenfor, opplyser kommunikasjonssjef i Avinor, Gurli Høeg Ulevrud til flysmart24.no.

Ikke inn i evigheten

Gratisparkering er også noe en annen lagringsplass i Skandinavia, Kastrup lufthavn ved København, også praktiserer. Der har man imidlertid satt en frist til 1. juni for den avgiftsfrie lagringen.

Noen tilsvarende frist har ikke Oslo Lufthavn operert med, men selskapet åpner ikke for at gratisparkeringen skal vare i det uendelige:

– Vi kommer sammen med våre partnere å finne det rette tidspunktet for å avslutte disse avtalene, slik at vi kan komme nærmere normalen. Det gjør vi når tiden er inne for dette, sier hun.

Må vedlikeholdes

Det betyr at 60 fly inntil videre står gratisparkert på Oslo Lufthavn, 27 fly på Sola ved Stavanger, 12 fly på Flesland ved Bergen og 15 fly på Værnes ved Trondheim.

For flyselskapene betyr parkeringen ikke at flyene forlates og får hette over motorene. De skal en gang en luften igjen, sier pressesjef John Eckhoff i SAS:

– Flyene følger vedlikeholdsprogrammet selv om de er parkert. 27 av våre langtidsparkerte fly er under oppfølging med inspeksjonsrunder, sier Eckhoff.

Reservefly hvis uhellet er ute

SAS har rundt 10 fly i aktivitet på ulike flyvninger i inn- og utland, og har dessuten tre fly i reserve. Disse kan på kort varsel settes inn hvis det skulle oppstå problemer av noe slag noen av de 10 faste.

SAS og Norwegian har vært tvunget til å parkere rundt 180 fly tilsammen.

– Vi har parkert 133 av våre fly. De aller fleste på flyplasser i Norge – inkludert Oslo Lufthavn. Det gjør det enklere for oss blant annet med tanke på vedlikehold og ettersyn, sa pressevakt hos Norwegian, Christer Baardsen, da selskapene startet med parkeringene i slutten av mars.