Både SAS og Norwegian har stanset all servering av mat og drikke om bord på sine fly, og begrunner det med helsefaglige råd som følge av korona-pandemien.
Nå har Folkehelseinstituttet presisert overfor flysmart24 at opphør av servering ikke er tilsynets råd, men noe selskapene selv har valgt å innføre.
British Airways, en ikke ubetydelig kjempe i den europeiske flyverdenen, har også stanset alt salg om bord i sine fly. Der har man imidlertid valgt en annen og mer kundevennlig variant, ifølge BAs egne nettsider.
Selskapet har innført en midlertidig ordning som gir passasjerene – selv på korte turer – gratis mat og drikke, så lenge selskapet blir nødt til å forholde seg til korona-tiltak. Dette tilbudet vil altså dukke opp på selskapets rute mellom London og Oslo, når den blir gjenopptatt.
Ifølge det britiske nettstedet mener selskapet at dette reduserer faren for fysisk kontakt mellom ansatte og reisende, og dessuten de ansatte imellom.
Selskapet har under normale omstendigheter flere daglige avganger fra Oslo Gardermoen til London Heathrow. Denne ruten er stanset etter korona-utbruddet, og det er ikke fastsatt noen dato for når den blir gjenopptatt.