Nordmenn raser mot det nye danskebåt-tilbudet

Kritikken hagler mot DFDS etter at rederiet har lagt om turen mellom Oslo og København. Foto: DFDS

Det hagler med negative kundereaksjoner etter at det nye danskebåt-tilbudet ble lansert torsdag. Norske reisende mener det nye reisetilbudet er en totalbom og tar farvel med DFDS som reisealternativ.

Det er det danske rederiet DFDS som driver ferjelinjen mellom Oslo og København. Etter at svenske Stena Line under den verste korona-krisen trakk seg fra ruten Oslo – Frederikshavn, har DFDS besluttet å tilby et alternativ: Fra 26. juni skal København-båten gjenoppta sine seilinger, og anløpe Frederikshavn begge veier på turene til og fra den danske hovedstaden.

DFDS sier selskapet har merket seg den massive norske kritikken, men at omleggingen er permanent og har sammenheng med korona-pandemien.

Full fyr

Endringene får den følge at avgangstiden fra Oslo blir fremskyndet over fire timer, og gjør fergeturen til København lenger. Dessuten blir oppholdet i København på bare fem timer – knappe to timer kortere enn i dag. Siden terminalen ligger et stykke utenfor bysentrum, spiser transporten frem og tilbake mye av disse timene.

Dette har satt full fyr i kommentarfeltet på DFDS’ norske Facebook-side, fra de mange som bruker ruten og som også ville gjøre det når reiserestriksjonene til København etter hvert blir opphevet. Da vil det igjen bli mulig å reise på mini-cruise, kun fergeturen frem og tilbake, til den danske hovedstaden.

Med enda kortere opphold i byen er dette uinteressant for veldig mange. Over 200 negative innlegg har veltet inn på kort tid, og mange skriver at de endrede rutetidene gjør det helt uaktuelt å dra på fergetur til København mer, mens andre er så rasende at de melder overgang til konkurrenten Color Line.

Ingen deilig lunsj

«Dette er det dårligste tilbudet jeg har sett. Skal jeg til København vil jeg ha mer – ikke mindre- tid,» skriver en av rederiets følgere. Andre skriver; «Etter flere hyggelige seilinger, og med tiden i København, blir det dessverre slutt. Dette fordi tiden i København blir nesten halvert.»

«Ikke bra, da rekker vi ikke engang den deilige lunsjen i Kongens by,» klager en kunde mens en annen skriver: «Da ble det ikke flere turer med DFDS til København. Nå rekker vi ikke Tivoli engang.»

Også de som reiser til Oslo klager: «Bor i København og med kun 2,5 timer i Oslo før man må tilbake. Nei.»

Gert Jakobsen er pressetalsmann hos DFDS, og sier at de på rederiet har lest og merket seg de mange kritiske innleggene på den norske Facebook-siden, som de etter hvert også skal svare på. Det å anløse Frederikshavn er derimot kommet for å bli.

Rutetidene kan bli endret

– Vi lytter selvsagt til våre norske kunder, og vil ta hensyn til synspunktene deres. Å seile via Frederikshavn er helt nytt for oss. Vi skal gjøre en evaluering av dette nye rutetilbudet etter hvert, og derfor kan det komme endringer hvis det viser seg å være mer hensiktsmessig. Vi skal få et godt tilbud til våre minicruise-gjester, det er jeg sikker på, sier Jakobsen til flysmart24.no.

Han sier at de fleste som skal til Frederikshavn er sommerturister som har booket fem eller flere overnattinger, som nå er kravet for å kunne slippe inn i Danmark. Han mener at den nye ruten er praktisk fordi den dekker markedet for de som skal feriere både på Jylland og Sjælland.

Jakobsen sier at de skal vurdere ruteplanen over sommeren etter å ha samlet erfaring og lyttet til kundene gjennom en kundeundersøkelse.

– Vi er bare så utrolig glade for at vi snart er i gang igjen etter korona-stansen i mars, sier Jakobsen.