Norwegian-konkurrenten Wizz Air er som gjedda i sivet: Sjefen sier nå rett ut at han har ventet på at det skulle oppstå et flykrakk som etter korona: Det gjør at han kan kuppe markedet mens konkurrentene ligger i koma og kun overlever på kunstig åndedrett i form av enorm statlig pengehjelp.
Den norske flyanalytikeren Hans Jørgen Elnæs mener selskapet tar en stor sjanse.
Det er i et større intervju med det amerikanske luftafartsmagasinet Aviation Week Network at toppsjefen, József Váradi, slipper katten ut av sekken: Med et fet bankkonto, lave kostnader, mange fly i ordre og konkurrenter som knapt har penger til å sende flyene sine på vingene, er tidspunktet inne til å kuppe markedet.
Tar en sjanse
Den norske flyanalytikeren Hans Jørgen Elnæs i selskapet WinAir sier til flysmart24 at han mener Wizz Air tar en stor sjanse:
– Hvis det kommer en covid-19 bølge nummer to og Europa stenges ned igjen – helt eller delvis – vil Wizz Air ha mye overkapasitet i markedet og kan gå på en smell. Den risikoen tar József Váradi, og han har mye å vinne på å ta sjansen, sier Elnæs.
Wizz Air kan vise til imponerende passasjertall selv nå under korona-krisen. Det er velkjent også på norske flyplasser og har de senere årene tatt stadig større markedsandeler her i landet.
Øyeblikket har kommet
Det har vokst så raskt at det dyttet Norwegian ned fra pallen som tredje største flyselskap i oktober i fjor, som flysmart24 meldte da. Det har gjort at Norwegian ikke lenger kan markedsføre seg som «Europas tredje største lavprisselskap.»
Wizz Air-sjefen vil imidlertid ikke stanse der;
– Dette er vår tidspunkt. Dette er øyeblikket vi har vi ventet på i 10 år, sier Váradi. Mens andre selskaper har vært tvunget til å kansellere flykjøp, si opp tusenvis av ansatte og innstille ruter, vil Wizz Air utnytte situasjonen med å øke sine ordrer fra dagens 121 til 160 fly i flåten i løpet av neste år.
Det store vekstviljen gjør at Wizz Air også har blitt et attraktivt jaktemne for europeiske flyplasser, som mer enn gjerne vil ha tak i en del av den trafikk-strømmen selskapet skaper. Selskapets nettverk begrenser seg i dag ikke lenger til Europa, men har i den senere tid også erobret Midtøsten med en helt ny satsing i Emiratene.
Ny rute midt i krisen
Wizz Air har annonsert en rekke nye ruter også under korona-krisen. Blant annet har selskapet etablert en ny base i Russlands nest største by, St. Petersburg. En av rutene derfra skal gå til Oslo Lufthavn.
Elnæs sier et Wizz Air helt åpenbart ventet på en mulighet som den flykrisen hele bransjen gjennomlever nå:
– Ja, WizzAir har ventet på en slik sjanse for ekspansjon. De fleste flyselskapene sliter med å overleve, mens Wizz Air bare kjører på for å krige seg til markedsandeler, sier Elnæs.
Han minner imidlertid at det fins et annet selskap som også stiller med store økonomiske muskler tross korona-stanse:
Må lønne seg
– Ryanair følger nøye med, men så lenge WizzAir har mest fokus på ruter som knytter Øst-Europa land med det sentrale Europa, gjør ikke Ryanair store mottrekk, tror jeg, sier Elnæs.
– Men, understreker Wizz Air-konsernsjefen: – Vi flyr ikke bare for å fly. Vi flyr for å få bidrag til vår kontantstrøm, sier han. Med det sier han at betingelsen for all satsing, er at rutene er lønnsomme.
- LES OGSÅ: Hele landets korona-ekspert har en ukjent lidenskap
- LES OGSÅ: Max-flyet blir ikke godkjent før Steve har testet det
- LES OGSÅ: Største SAS-satsingen i Norge på over 30 år
- LES OGSÅ: Derfor kan ikke dørene åpnes når flyet er i luften