Derfor kan ikke dørene åpnes når flyet er i luften

Det fins ingen muligheter for at en passasjer skal klare å åpne en flydør innenfra mens flyet er i luften.. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Kan flydørene åpne seg ved et uhell når flyet er i luften? Dette er blant spørsmålene som kommer inn til SAS-pilotene fra engstelige reisende.

Spørsmålet blir reist i magasinet «Scandinavian Traveler». Der kan publikum rette spørsmål til selskapets piloter om forhold som opptar eller engster dem i forbindelse med flyvinger.

Mange frykter at rabiate passasjerer har muligheten til å åpne dørene når flyet er i luften. I det siste årene har det vært flere tilfeller der ofte rusede passasjerer har slått seg vrang om bord og gått løs på dørene for å forsøke å åpne dem.

Dette frykter en som kaller seg Per skal være mulig å lykkes med. Han lurer også på om det er noen fare for at dørene på flyet plutselig kan åpne seg under flyving ved en feil.

Den norske andrepiloten Jostein Sørli har jobbet i SAS i mange år, og kan berolige Per og alle andre som frykter at dørene skal åpne seg:

– Hvis du følger nøye med når en flydør åpnes eller lukkes, kan du se at den går litt innover før den går utover. Dette er fordi de fleste fly bruker det som kalles en «pluggdør». Det kalles den fordi den fungerer som en plugg i skroget når den lukkes, fordi den blir litt større på innsiden, skriver Sørlig.

Han sier at når flyet er i luften, er det innvendige lufttrykket alltid høyere enn det utvendige.

– I de fleste fly kan trykket bli omtrent åtte ganger høyere innvendig enn utvendig. En bivirkning av denne trykkforskjellen er at alt inne i flyet presses utover og stenger av alle utganger, inkludert dørene. Så oppe i lufta blir flydørene dyttet på plass av en kraft som muskelkraften vår aldri vil klare å hamle opp med, skriver Sørli.

En annen flyinteressert ung mann påpeker at han mener flyene alltid lander med den høyre siden først, og lurer på forklaringen på dette.

Sørli flyr Boeing 737. Han forklarer:

– Hovedhjulene bør lande først for å absorbere mesteparten av energien. Iblant lander vi imidlertid først med den ene siden. Det skyldes ofte vinden. Hvis det blåser fra høyre, flyr vi vanligvis med høyre vinge litt lavere enn venstre. På den måten utligner vi kreftene som løfter flyet på den siden som har mest vind. Når vi senker den ene vingen, fører det til at den ene siden av understellet berører rullebanen litt før den andre, skriver han.

Sørli skriver at det også går an å senke den ene vingen før en vanlig landing:

– Dette for å få flyet raskere ned på bakken. På den måten kan vi sette på luftbremsene raskere og stoppe på en kortere strekning. Men det handler egentlig bare om ulike flyteknikker, svarer han.

Sørli får også spørsmål om i hvor lav høyde hjulene slippes ut. Det skriver han ikke fins noe eksakt svar på:

– Under innflyging senker vi vanligvis hjulene nokså sent, bare noen få minutter før landing. De forårsaker mye luftmotstand og støy, så vi prøver å holde dem oppe så lenge som mulig. Det gjør innflygingen mer behagelig, stille og miljøvennlig. Det er vanskelig å si nøyaktig hvilken høyde vi senker hjulene i, for det avhenger av hvilken hastighet og synkehastighet vi trenger. Men under en vanlig innflyging senker vi dem gjerne på rundt 2000 fots høyde, dvs. 600 meter, skriver Sørli.