Korona-krisen har dempet et stort problem på fly

Alle om bord i norsk fly, både ansatte og passasjerer, må bruke munnbind. Foto: SAS

Korona-situasjonen har dempet en av de største utfordringene norske og utenlandske flyselskap har strevd med i mange år. De senere månedene har det nemlig vist seg at tallet på uønskede hendelser på fly har stupt.

I dag har det blitt lenge mellom episodene med alvorlig aggresjon blant reisende på norske passasjerfly. Luftfartstilsynet følger utviklingen nøye, og får rapporter fra selskapene når det oppstår bråk om bord. Fra mars snudde en langvarig utvikling med økende antall episoder. Nå går tallet nedover.

Det at det er tvungen bruk av munnbind hos SAS, Norwegian og Widerøe er likevel blant de forhold som skaper så mye uro at mannskapene må sende folk av flyet.

Reisende reagerer

Kommunikasjonsrådgiver Mali Malmedal i Luftfartstilsynet sier til flysmart24 at antall saker som omhandlende uregjerlige passasjerer har gått ned siden korona-krisen inntraff i midt av mars.

I perioden mars – juli i fjor ble det meldt inn 124 saker der reisende laget bråk om bord. I år har tallet sunket til 43 innmeldte saker.

– Det vi ser er at for juni og juli 2020 kan om lag en av tre av sakene som gjelder uregjerlige passasjerer knyttes til restriksjoner grunnet koronapandemien, sier Malmedal.

Dette reageres det mot

Hun sier at rapportene dreier seg om utfordringer i å få passasjerer til å bruke munnbind. Dessuten passasjerer som lager ubehagelige situasjoner grunnet begrensninger i serveringen om bord. Disse hendelsene blir rapportert inn til Luftfartstilsynet.

Hos SAS bekrefter pressesjef John Eckhoff den positive tendensen, og bekrefter at det er noen som likevel setter seg opp mot selskapets korona-bestemmelser:

– Det er helt klart veldig få saker med reisende som lager bråk. (unruly passengers. red.anm.) Det er enkelte passasjerer som velger å diskutere bruk av masker om bord med besetningen, men kun i sjeldne tilfeller fører diskusjonen til at passasjeren må forlate flyet, sier Eckhoff til flysmart24.

Malmedal sier at det er opp til det enkelte flyselskap å reagere på saker der passasjerer nekter å følge anvisningene som de kabinansatte gir når det gjelder de nye korona-reglene:

Politiet koples inn

– Som oftest vil nok flyselskapet nekte for eksempel passasjerer uten maske å gå om bord i flyet. Hvis passasjeren allerede er om bord kan de bli tatt av flyet før avgang. I enkelte tilfeller kan politiet kontaktes for å håndtere vedkommende etter landing. Siden dette er opp til flyselskapene selv kan det være ulik praksis hos flyselskapene, sier hun.

Eckhoff i SAS sier at alle må ha på munnbind før de går om bord.

– Jeg kjenner ikke til tilfeller med unruly passengers på grunn av manglende servering. Serveringskonseptet vurderes fortløpende, men det er ikke besluttet endringer per nå, sier han.

Urolige passasjerer på fly har vært et økende problem både internasjonalt, men også innen norsk luftfart, de senere årene.

Økende problem

I Norge økte antall saker fra 161 innrapporterte hendelser i 2017 til 254 i 2018.

Ifølge Luftfartstilsynet har dette dreid det seg om røyking på toalett, trakassering av medpassasjerer og flybesetning, eller at passasjerer nekter å rette seg etter sikkerhetsinstruksjoner.

Statistikken for 2018 viste at de fleste tilfellene, to av tre, forekom på flyreiser til og fra utlandet.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles