Det nye flyselskapet som tidligere Braathens-sjef Erik G. Braathen står bak, bør hente frem familienavnet og bruke det på det nye selskapet. Det mener en av Norges ledende merkevare-eksperter.
Flyarving og investor Erik G. Braathen overrasket alle da han tirsdag gikk ut med planene om det nye norske flyselskapet som skal være på vingene innen utgangen av første halvår neste år. Selskapet, som har mange tidligere Norwegian-ansatte i ledelsen, skal i første omgang ha fem fly. Det skal satse på norske og europeiske destinasjoner, i konkurranse med Norwegian og SAS.
Et sentralt spørsmål som Braathen ikke ville svare på ved den overraskende lanseringen var hva det nye selskapet skal hete? Det, fortalte han, ville han komme tilbake til senere. Det har ført til at det har haglet med navneforslag på ulike sosiale medier, og mange mener selskapet bør hente frem Braathens-navnet igjen.
Broren har rettighetene
Det er i så fall lettere sagt enn gjort. Flysmart24 har vært i kontakt med broren til Erik G. Braaten, han heter Per G. Braathen og driver investeringsselskapet Braganza. Det eier igjen bl.a. Kristiansand Dyrepark, reisebyråkjeden Ticket og et svensk flyselskap som heter BRA.
– Jeg kjenner ikke noe til Eriks plan. Det er Braganza som som har alle historiske rettigheter til Braathens-navnet for luftfart. Vår flyselskap heter sogar Braathens Reigional Airlines (BRA), skriver han i en sms.
Trond Blindheim er dosent ved institutt for markedsføring på Høyskolen Christiania. Han mener det å bringe Braathens-navnet tilbake i norsk luftfart vil være en god idé:
– Ja, jeg tror Braathen SAFE er et godt navn. Selskapet hadde et godt renommé. Mange savner dem, og navnet er særdeles godt innarbeidet fra før som en stor seriøs aktør i luftfarten. Så hvorfor ikke? spør Blindheim.
Det samme mener flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir:
– Braathens klinger jo godt og har en god historie her i Norge. Jeg frykter ikke at fadesen med best og back skal være ødeleggende. Jeg er ikke sikker på at noen husker dette ennå, mener Elnæs og sikter til innføringen av en fysisk gardin i kabinen i 1998. Den skulle skille forretningsreisende fra økonomi-passasjerene, men ble droppet etter massive protester fra kundene.
Tor W. Andreassen er professor i strategi og markedsføring ved NHH Norges Handelshøyskole. Han er av en helt annen oppfatning, og advarer folkene bak det nye selskapet mot å tenke i retning av Braathens SAFE-navnet, som var et flyselskap som ble kjøpt opp av SAS i 2001.
Mange språk
– Jeg tror det lureste vil være å fri seg fra historien, noe som vil gi dem frie tøyler. Ulempen ved å bygge på Braathens-navnet er at mange fremdeles husker hva det var. Merkenavnet må, avhengig av deres nasjonale eller internasjonale ambisjoner, være noe som lett kan uttales på mange språk, mener Andreassen.
Han har denne anbefalingen om navnevalget:
– Det må signaliserer hva de skal være: Billig, punktlig, kundevennlig eller god service. Med andre ord alt hva SAS og Norwegian ikke er. Kan det nye selskapet bli et selskap som differensierer seg på andre ting enn pris? Amerikanske Southwest Airlines bruker – i tillegg til pris og punktlighet – vennlighet og humor om bord. Det nye norske selskapet må bygge en form for preferanse for selskapet slik at folk velger dem foran de andre aktørene, mener Andreassen.
- LES OGSÅ: Smitteekspert: Spania kan bli rødt også neste år
- LES OGSÅ: Oslo Lufthavn i klasse med verdens beste flyplasser
- LES OGSÅ: Straks-innfører påbud om munnbind på Gardermoen
- LES OGSÅ: Dette er Norwegians krise-program fremover
- S OGSÅ: Folk lar seg ikke lokke av priskutt – halvfulle fly