Korona-krisen har ført til bom stopp for det meste av flyreisingen, og det har tvunget mange flyselskaper til å finne andre inntektskilder enn salg av flybilletter.
Som det nasjonale selskapet i Finland, Finnair, som nå har funnet et marked med å selge flymat til kundene – i dagligvarebutikken. Selskapet satser på at mange nok nå skal ha fått så kraftig flyabstinens at de er villige til å kjøpe flymaten uten å fly.
– Vi vil tilby hverdagsluksus og en Finnair-opplevelse hjemme, nå som reiseaktiviteten er så begrenset, sier Finnair Kitchens sjef, Marika Nieminen, i en pressemelding.
Ifølge Finnair er måltidene som selges i butikkene akkurat lik den maten som serveres på business-klassen på Finnairs ruter. Måltidene blir som vanlig tilberedt på Finnair Kitchens kjøkken i Vanda utenfor Helsingfors.
Det å selge flymat i dagligvarebutikken er ikke det eneste påfunnet flyselskapene har kommet med for å tjene noen kroner mens flyene står på bakken.
Singapore Airlines selger flyopplevelse i fly som ikke forlater gaten. Her kommer kundene om bord, spiser og drikker det beste av flymat i selskapets superjumboer Airbus A380, og forlater flyet etterpå. Uten å ha vært på annen reise enn til og fra flyplassen.
Andre igjen, eksempelvis australske Qantas, tar med folk opp i luften på en rundtur, og lander etter en stund samme sted som de kom fra. Det gir folk, som ellers opplever at grensene er stengt, en følelse av å likevel reise bort. Også disse turene har blitt svært populære.
- LES OGSÅ: Folk lar seg ikke lokke av priskutt – halvfulle fly
- LES OGSÅ: Nord-Koreas flyselskap får mye skryt fra de reisende
- LES OGSÅ: Setter bom for vinter-reiser i og utenfor Europa
- LES OGSÅ: Satser på Syden-reiser innen en måned