Priskrigen gjør at flere skal reise i julen

Krisen i luftfarten til tross, salget av billetter til jul og nyttår har økt. Foto: Norwegian

Salget av flybilletter har stupt etter at korona-krisen rammet luftfarten med full tyngde i midten av mars. Nå er det et aldri så lite lysglimt der fremme, og en kjærkommen liten opptur for den hardt plagede flybransjen.

Salget av flybilletter til julen og nyttåret har vært større i år enn under normalsituasjonen i fjor. Det er innenriksmarkedet som sørger for den uventede økningen.

Kommersiell direktør Terje Berge i Finn Reise er ikke i tvil om at det er den skjerpede konkurranse-situasjonen i norsk luftfart som er forklaringen på det gode billettsalget for reiser å tampen av året.

Bildet snudd

– Ja, det er selvfølgelig ny konkurranse og lavere priser som ligger bak, sier Berge til flysmart24.

Det er salget nå i høst – og spesielt i oktober – som har snudd det vanlige salgsbildet. Det etter at lavprisselskapet Wizz Air kom inn i markedet. Det utløste en priskrig som Norwegian og SAS har svart på, og som har gitt helt uvanlig lave priser i en reiseperiode der etterspørselen i et normalår er stor og prisene høye.

Finn Reise er den største uavhengige salgskanalen for flybilletter her i landet, og tall derfra viser at salget av flyreiser har ligget under fjorårets nivå helt siden korona-krisen kom i mars.

Så kommer oppturen

Det er også situasjonen de nærmeste ukene. Men så, i ukene 52 og 53 inntreffer den uvanlige situasjonen for tiden: Flybillettsalget er i foran årets høytid høyere enn samme periode i fjor.

Det er spesielt et marked som har vokst:

– Det er ingen tvil om at det er destinasjonene i vår nordlige landsdel som bidrar til veksten totalt. Vi ser en betydelig økning for reiser til Tromsø, Bodø og Harstad/Narvik. Dessuten har reiser Trondheim og Bergen også god vekst i juleuken, men enda mer i nyttårsuken, sier Berge.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles