Fikk ikke hvile på flyturen – krevde 8 000 kr. i erstatning

Mannen hevdet at det var feil med Norwegians sete som gjorde at det ikke kunne legges ned. Dermed fikk han ikke hvilt på turen fra Oslo til Bangkok. Foto: Norwegian

Da mannen skulle reise fra Oslo til Bangkok, spanderte han på seg en premium-billett hos Norwegian. Da fikk han sitte foran i flyet med romslige seter og større benplass. Det gikk heller dårlig, og han var så misfornøyd at han krevde erstatning etter turen.

Det var helsemessige problemer som gjorde at han valgte en dyr billett. Da kunne han legge ned setet og hvile under den 11 timer lange flyturen.

Han mente at det var noe feil med setet som gjorde at han ikke fikk hvile i det hele tatt, men ble tvunget til å sitte med setet oppreist hele den lange turen. Derfor krevde han en erstatning fra selskapet på 8 000 kroner. Dette har Norwegian sagt blankt nei til av en åpenbar grunn: Teknikerne kunne ikke finne noe feil med setet.

Skal kunne felles ned

Mannen nektet å godta Norwegians nei. Nå har saken, som oppsto dagen før jul i fjor, også vært til behandling også hos Transportklagenemnda for flyreiser. Den kommer til samme konklusjon som selskapet. Det avviser at mannen har krav på penger som plaster på såret.

Billetten var kjøpt i Norwegians premium-kabin foran i Boeing 787 Dreamliner-flyet der setene er bredere, benplassen større og der setet kan felles ned til noe bortimot sovestilling.

Mannen påsto at han ikke fikk lent setet bakover og mente denne funksjonen manglet. Derfor forsvant fordelen med å kjøpe en dyrere billett, og turen ble av den grunn svært ubehagelig for ham.

Sjekket – fant ingen feil

Da Norwegian mottok klagen, ble det straks tatt grep: – I dette tilfellet ble informasjonen fra klager rapportert videre til Norwegians mekaniske
avdeling.

Passasjersetet ble undersøkt, og undersøkelsen viste at setet var fullt funksjonelt og ikke trengte utbedring, konkluderte Norwegian som ga den reisende 1 000 cashpoints – verdt 1 000 kroner – i goodwill-kompensasjon.

Dette får holde, mener også flyklagenemnda som viser til Norwegians dokumentasjon om at det ikke var noe feil med setet da det ble undersøkt av mekanikerne.

Den bemerker også at mannen først klaget på setet lenge etter at flyturen var over, og ikke gjorde dette under reisen slik at Norwegian kunne ha tilbudt ham et annet sete.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles