Alvoret nærmer seg – har fått tommelen opp i USA

Det nye norske langdistanse-selskapet Norse Atlantic Airways skal bruke Boeing 787 Dreamliner-fly på rutene til og fra USA. Foto: Adrian Olstad

Oppstarten nærmer seg for det nye norske langdistanse-flyselskapet Norse Atlantic Airways, der bl.a. Bjørn Kjos er en av investorene. Selskapet planlegger å starte flyvinger «til våren,» uten å spesifisere nærmere tidspunkt.

Denne helgen falt en avgjørende brikke på plass for Norse, som nå har sikret seg flytillatelse i USA. Det skjer etter at selskapets norske driftstillatelsen har vært i boks en stund. Det gir selskapet lisens for å drive kommersiell luftfart i Norge.

Når den ferske trafikk-tillatelsen fra USA også er boks, har første avgangen rykket atskillig nærmere for selskapet som den norske finansmannen Bjørn Tore Larsen står bak.

«Amerikansk storby»

Selskapet planlegger ruter fra Oslo, London og Paris. Norse-gründer Bjørn Tore Larsen har en stund nå sagt at den første avgangen skal gå fra Oslo.

Han har imidlertid ikke villet si noe om hvilket reisemål som er valgt ut og som får æren av å motta det første Norse-flyet i rute.

Så spørs det om ikke kommunikasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i Norse gjør gjettingen litt enklere når han ordlegger seg slik overfor flysmart24:

– Den første flygningen vil gå fra Oslo til en amerikansk storby.

To muligheter

Norse har sagt at selskapet i starten skal fly tre ruter til USA. Det gjelder New York og Los Angeles, og dessuten til Fort Lauderdale i Florida.

I motsetning til både New York og Los Angeles er Fort Lauderdale, med sine 180 000 innbyggere, ingen amerikansk storby.

Den er mest kjent som et knutepunkt for bl.a. den viktige cruise-næringen i Karibia.

Da gjenstår New York og Los Angeles som alternativer. En av disse byene vil da trolig få den første avgangen.

Billettsalget skal starte tre måneder før første avgang. Det betyr oppstart tidligst i april, og skal bruke flytypen Boeing 787 Dreamliner. Mange av de 15 flyene er maskiner som Norwegian tidligere brukte.

Selskapet skal bruke flyplasser som ligger utenfor storbyene. I New York skal Norse fly på den mer ukjente Stewart-flyplassen nordøst for byen, i Los Angeles er det Ontario-flyplassen som skal benyttes.

Kraftig opp

Etter det flysmart24 kjenner til, er selskapet i kontakt med de ansvarlige organer for å godkjenne avgangs- og ankomsttider på Oslo Lufthavn for det som skal bli selskapets endelige trafikkprogram.

Som flysmart24 tidligere har skrevet har Norse meldt inn et behov for to avganger hver dag fra Oslo Lufthavn for sommersesongen, men dette er kun et foreløpig behov. Det egentlige behovet vil bli avgjort når oppstarten rykker nærmere.

Sandaker-Nielsen er ikke i tvil om at selskapet vil få solid medvind vestover når det kommer i gang:

– Vi kommer til å starte i det små nå til våren og øke tilbudet i takt med etterspørselen. Den forventer vi vil ta seg kraftig opp når pandemien er bak oss, sier han.

Nordmenn til USA

Der er stor interesse for hvilket produkt Norse vil by på, hvilke ruter som kommer i tillegg til de som er kjent og – ikke minst – hvilke priser selskapet vil legge seg på.

– Vi synes det er veldig hyggelig at mange er interessert i å vite mer om når vi skal fly, hvor vi skal fly og hva kundene kan forvente seg av priser og av tilbud om bord våre komfortable Deamlinere.  Vi planlegger oppstart fra Oslo til våren og ser fram til å kunne dele flere detaljer så snart som mulig, sier Sandaker-Nielsen.

Norse har på flere områder lagt seg tett opp til den forretningsmodellen som Norwegian hadde da det drev langrute-trafikk. Også når det gjelder målgruppe:

– Våre viktigste kundegrupper vil være europeere – inkludert nordmenn selvfølgelig – som vil besøke USA. Dessuten amerikanere som vil besøke Europa, sier han.