Norwegian på shoppingtur – skal ha 50 nye Max-fly

Norwegian skal ha 50 nye fly av typen Boeing 737-8 Max. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norwegian har inngått en intensjonsavtale med Boeing om kjøp av 50 Boeing 737 MAX 8. Avtalen inkluderer også opsjon om kjøp av ytterligere 30 fly.

De skal erstatte innleide fly i dagens låte. I en pressemelding mandag morgen skriver selskapet at de 50 flyene planlegges levert i perioden 2025 til 2028.

Da går de eksisterende leieavtalene for dagens fly ut. Partene har som mål å ferdigstille og signere den endelige avtalen innen utgangen av juni 2022.

Satt på bakken

Dermed er Norwegian igjen i ferd med å satse på flytypen som ble satt på bakken i nesten to år på grunn av to ulykker med flytypen i 2018 og 2019.

Da hadde Norwegian 90 fly av typen i bestilling. De ble avbestilt i 2020, i tillegg til at Norwegian gikk til erstatningskrav mot Boeing. Avtale om dette kravet er en del av finansieringen av de nye flyene.

De to ulykkene viste seg å skyldes en programvare som fikk flyene til å vende brått nedover under bratt oppstigning.

Etter at Max-flyene ble «friskmeldt» i 2021, har flere selskap tatt den i bruk. Også Norwegians lavpriskonkurrent, Flyr, har satset på å ta flytypen i bruk.

Forberedt på reaksjoner

Etter at Norwegian har vært på shoppingtur blir flytypen atskillig mer vanlig å se på norske flyplasser. Blant de første var det nasjonale flyselskapet på Island, Icelandair.

Flyr har ikke merket noen skepsis blant de reisende mot å fly med Max-flyene. Da flysmart24 forleden spurte selskapets toppsjef Tonje Wikstrøm Frislid, om de hadde fått noen reaksjoner etter å ha tatt i bruk flytypen, svarte hun slik:

– Nei, vi har ikke merket noen skepsis fra publikum mot å fly Max-flyene. Det er mange selskap som bruker denne flytypen nå, og det er vel ingen flytyper som har vært så gjennomsjekket som Max-flyene. Vi var forberedt på at det skulle komme noen reaksjoner. De kom ikke, fortalte Frislid.

Skal eie flyene selv

Norwegian har mandag ettermiddag bekreftet at de nye flyene nødvendigvis ikke betyr at selskapet trapper opp, men mer er å betrakte som en flåtefornyelse. Det betyr at eksisterende fly byttes ut med nye og mer drivstoffeffektive Max-fly.

En betydelig andel av de nye flyene vil eies direkte av selskapet.

Boeing 737 MAX 8 er omtrent 14 prosent mer drivstoffeffektiv sammenlignet med forrige generasjons fly, og blir en viktig bidragsyter til at selskapet vil nå sin forpliktelse om å redusere utslipp med 45 prosent innen 2030.

– De overordnede vilkårene i avtalen er attraktive for Norwegian, og de passer godt med vår langsiktige flåtestrategi og ruteprogram. Vi kan nå tilby kundene det aller nyeste innen flyteknologi, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.