Har fjernet kilde til misnøye blant mange passasjerer

Norwegian er klar for årets sommersesong, og skal kun fly egne fly denne sommeren. Det er en lettelse for mange reisende. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norwegian la i dag frem det økonomiske resultatet for årets første kvartal. Der kommer også konsernsjefen med en gledelig nyhet for de som skal fly med selskapet i inn- og utland i sommer.

Resultatet selskapet legger frem er negativt, på minus 992 millioner kroner. Det er ikke overraskende. Første og siste kvartal er normalt tapsperioder for flyselskapene, som sikrer sorte tall og overskudd gjennom den viktige sommerperioden.

Det er i forbindelse med fremleggelsen av de økonomiske resultatene at konsernsjefen også kan gi en oppmuntrende melding til sine kunder.

Kun egne fly

I motsetning til tidligere skal Norwegian kun bruke sine egne fly denne sesongen. Det er ikke behov for å leie inn kapasitet fra andre selskaper for å få ruteprogrammet til å gå opp.

Selskapet har fjernet en kilde til mye frustrasjon og irritasjon for mange reisende, som har opplevd å måtte fly i et annet produkt enn det de har bestilt. Dette fordi Norwegian har vært nødt til å leie inn fly, slik mange flyselskap må i høysesongen.

Dette vil ikke skje i år, kan konsernsjef Geir Karlsen forsikre.

Hundrevis av ruter

– Innen sommersesongen har vi faset inn elleve nye og moderne fly og ønsket mange nye kolleger velkommen. Jeg er svært glad for at vi i sommer ikke er avhengig av å leie inn hverken fly eller mannskap eksternt. Vi vil ta imot våre reisende utelukkende med egne fly og eget personale, sier Karlsen i en pressemelding.

Selskapet skal fly rundt 300 ruter i sommer, en sesong som Karlsen mener kommer til å bli en av de sterkeste somrene i selskapets historie.

På sosiale medier har enkelte kunder gitt uttrykk for misnøye fordi de har havnet i innleid fly når de har trodd at de skulle fly med et Norwegian-fly.

Møtte uventet tilbud

Frustrasjonen har dreid seg om komforten om bord, at de ikke har fått de setene de har bestilt og servicen til passasjerene. Bl.a. har de ikke fått nettverkstilbud under reisen.

Dette skjedde sist i fjor. Da måtte Norwegian, som flysmart24 fortalte om, leie inn kapasitet fra en rekke andre selskaper for å få ruteplanen til å gå opp.

Det dreide seg om fly bl.a. fra Malta-selskapet Airhub Airlines, kroatiske Trade Air, polske Enter Air, spanske AlbaStar og danske AirSeven og Jettime, samt litauiske Heston Airlines.

Over 80 fly i sommer

I dagens kvartalsfremleggelse skriver konsernsjef Karlsen at selskapet for tiden øker den totale flåten til 81 fly for å møte den økende etterspørselen etter flyreiser foran den travle sesongen som ligger foran flyselskapene.

Han er fornøyd med slik Norwegian fremstår foran den kommende sommersesongen, og for resten av året:

– Med sterk merkelojalitet, en solid organisasjon og robust økonomisk situasjon er Norwegian godt posisjonert til takle kortsiktige svingninger i etterspørselen og styrke posisjonen som et ledende nordisk flyselskap, mener Karlsen.