Den ansatte på Oslo Lufthavn lot kona reise på sitt ansattbevis og håpet å spare 129 kroner på turen opp til Gardermoen. Det ble svært dårlig butikk dat de to ble tatt. Det er flere måter folk sniker seg med Flytoget på.
Flysmart24.no har denne uken fortalt at økende sniking nå får Flytoget til å øke sitt gebyr når passasjerer blir tatt for å reise uten gyldig billett.
Dette gjelder også de ansatte hovedflyplassen som har en egen avtale med Flytoget om å få billige arbeidsreiser til og fra lufthavnen. Mens andre passasjerer må betale 190 kroner per vei, slipper ansatte unna med 61 kroner.
Denne rabatten håpet en av de ansatte å kunne oppnå også for sin kone da de reiste sammen fra Oslo S til lufthavnen en dag i vår. Da mannen lot kona passere som OSL-ansatt gjennom sperrene på flyplassen ble de tatt i kontroll fordi en lampe lyser når folk passerer på rabattert billett. Det kan føre til at billetten blir kontrollert.
- LES OGSÅ: SAS kutter bonuspoeng på billigbilletter
Fordi kona ikke hadde gyldig OSL-pass, som rabattbilletten heter, ble hun ilagt et gebyr på 900 kroner.
Dette har de ansatte klaget på overfor Flytoget, uten å vinne frem. Da prøvde han seg hos Transportklagenemnda for kollektivreiser, med samme resultat.
Det endte derfor med å bli en kostbar reise for mannen og hans kone, i stedet for en rabattert togtur til flyplassen.
Flytoget beskriver i sitt saksfremlegg de regler som gjelder for de som reiser uriktig billett, og at det ikke er noen spøk:
«Kunder som reiser uten gyldig billett, lager falske eller forfalskede billetter, eller utviser annen straffbar adferd, kan bli anmeldt til politiet. Ved glemt bevis kan gebyr avverges ved å sende kopi av gyldig bevis til Flytogets kundeservice innen tre døgn etter fullført reise.»
Den ansatte henviser imidlertid til bestemmelser i Flytogets app der det heter at man kan kjøpe billetter til flere i appen hvis det er flere som reiser sammen.
Dette, skriver Flytoget, kan ikke tolkes som at vilkåret i mobilapplikasjonen åpner opp for at klager kan benytte sin personlige rabatt ved billettkjøp til andre passasjerer i reisefølget.
Klagenemnda er ikke i tvil når den avslår den ansattes krav om å få tilbakebetalt gebyret, og legger til grunn at OSL-passet er personlig og ikke kan benyttes av andre – heller ikke av familiemedlemmer.
LES OGSÅ: Lege krevde 16.000 kr etter å ha hjulpet syk flypassasjer
Det fins flere måter å snike på, og fra leserne av Flysmart24.no har fortalt hvordan medpassasjerer lurer seg unna riktig betaling:Den vanligste måten er å kjøpe rabattert billett. Både studenter og alderspensjonister som har fylt 67 år, har 50 prosent rabatt. Det er ingen kontroll med hvem som får kjøpt slike billetter, og så lenge passasjeren kommer seg gjennom sperrebommen på Gardermoen blir man heller ikke avslørt.
Etter at vi fortalte om de økte bøtesatsene, har lesere henvendt seg til flysmart24.no og fortalt om at «det er ganske vanlig å kjøpe billett fra Gardermoen til Oslo S, selv om man skal til Sandvika eller Asker. Slik slipper man også unna med en lavere pris.»
Den tredje varianten er å bruke Flytoget son gratis transport til Oslo. Passasjerer kan for eksempel gå på i Asker og hoppe av i Oslo. Ingen av stedene er det fysisk kontroll med billetten.
Flytoget har iverksatt flere tiltak som skal hindre sniking, kan kommunikasjonssjef Ida Marie Fottland fortelle:
-Dersom du reiser på rabatterte priser vil en lampe lyse når du går igjennom sperrene på OSL, vekterne kontrollerer da ofte student- eller honnørbevis. Vi har jevnlig stikkontroller for å sjekke om noen har kjøpt billett for en kortere strekning enn de skal reise. Dessuten følger våre flytogverter med på om reisende går av på stasjoner hvor dette ikke er tillatt, sier Fottland.
Hun understreker at de aller fleste Flytog-kundene er ærlige og betaler den billetten de skal:
– Vi har utviklet et billettsystem som skal gjøre det enkelt og forutsigbart for disse å reise. Vi jobber likevel aktivt med å sette en stopper for de som sniker, sier hun.