Norge snart ikke det viktigste markedet for Norwegian

Inntektene for Norwegian øker langt raskere i USA enn noe annet marked. Foto: Norwegian

Før var Norge det klart viktigste markedet for Norwegian, ingen over og ingen ved siden. Nå er situasjonen raskt i ferd med å endre seg. USA er det landet selskapets vekst er klart kraftigst og det vil ikke ta lang tid før Nord-Amerika er Norwegians største marked.

Dette viser selskapets regnskapstall for tredje kvartal som ble lagt frem torsdag morgen.

Dermed er situasjonen i ferd med å endre seg for Norwegian for første gang siden selskapet ble etablert i 2002. Norge vil om kort tid ikke lenger være det landet der selskapet henter sin største inntekter.

LES OGSÅ: Ble syk av å være i taxfree-butikken på Gardermoen

Kjos er klar i sin vurdering og sier det slik i torsdagens presentasjon:

– Det sterke internasjonale fotavtrykket har blant annet bidratt til at USA nå representerer det største enkeltmarkedet etter Norge i form av totalinntekter, skriver han i presentasjonen.

Inntektene i dette kvartalet var for Norges del 2,407  milliarder kroner og en vekst på 6 prosent. For USA var omsetningen dette kvartalet på 2,238 milliarder – her en veksten på formidable 79 prosent. Det tredje viktigste landet er Spania med 1,980 milliarder og en vekst på 16 prosent.

Kvartalet endte med et resultat før skatt på 1,6 milliarder kroner, litt under det analytikerne hadde ventet. Konsernsjef Bjørn Kjos skriver i sin fremleggelse at i tråd med selskapets strategi vil veksten framover avta slik at kostnadene reduseres ytterligere.

For publikum vil de økte drivstoffkostnadene som følge av den økte oljeprisen bety høyere billettpriser, skriver Kjos i en pressemelding torsdag morgen:

– Det er ingen tvil om at tøff konkurranse, høy oljepris og en sterk dollarkurs vil påvirke hele vår bransje i tiden framover, noe som gjør at det blir enda viktigere med ytterligere effektivisering av driften og kostnadsreduksjoner, skriver Kjos.

Nettoresultatet i årets tredje kvartal var på 1,3 milliarder kroner, en forbedring på 18 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor.

Selskapets enhetskostnader eksklusive drivstoff er redusert med 10 prosent, mens omsetningen økte med 33 prosent til 13,4 milliarder kroner.

Til sammen fløy nærmere 11 millioner passasjerer med Norwegian i tredje kvartal – en økning på 11 prosent. Fyllingsgraden i tredje kvartal har holdt seg på et høyt nivå, 90,5 prosent i år mot 91,7 i fjor.