SAS blant verdens sikreste, derfor er Norwegian ikke med

SAS var et av sju europeiske selskaper som havnet på listen over de mest sikre flyselskapene. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Et internasjonalt analysebyrå har ført SAS opp på den meget eksklusive listen over verdens 20 sikreste flyselskaper. Der finner man derimot ikke Norwegian, og det er det en naturlig forklaring på.

Selskapet bak listen, Arline Rating, har vurdert over 400 av klodens flyselskaper og kåret australske Qantas til det eller sikreste flyselskapet i verden.

Denne posisjonen har dette selskapet hatt siden 2014, unntatt i fjor da ingen vinner ble utpekt.

Bortsett fra vinneren, unnlater selskapet å foreta en nærmere rangering. Det offentliggjør kun navnene på de 20 beste, og det er altså på denne listen at SAS befinner seg.

– Dette er gledelig, og nok en bekreftelse på at vårt høye fokus på sikkerhetsarbeidet i alle ledd anerkjennes. I dette arbeidet inngår gode kvalitetsstandarder og en gjennomarbeidet sikkerhetskultur med for eksempel lav rapporteringsterskel ved uregelmessigheter, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til flysmart24.no.

Airline Rating har vurdert 405 ulike selskaper fra hele verden, og sett på 12 kriterier:

Om selskapene har hatt flystyrt eller andre alvorlige hendelser, alderen på selskapets fly, hvordan selskapet ledes, lønnsomhet og hvilken kvalitetskontroll hjemlandets regjering fører med luftfarten.

– Disse flyselskapene er i teten i bransjen når det gjelder sikkerhet, innovasjon og nye fly, mener Geoffrey Thomas. Han er sjefredaktør i Airline Rating.

Når Norwegian ikke er med på listen har det, ifølge kommunikasjonsrådgiver Tonje Næss i selskapet, sin forklaring i at det norske lavprisselskapet ikke er medlem i IATA. Det er et samarbeidsorgan for verdens flyselskaper.

– I Norwegian er sikkerhet vår viktigste prioritet og en rød tråd i alt vi gjør. Som alle andre europeiske flyselskaper, er Norwegian underlagt europeiske luftfartsmyndigheters regelverk. Den norske flyvirksomheten er dessuten også underlagt regelverket til norske luftfartsmyndigheter. I tillegg har Norwegian egne rutinger som er strengere enn det myndighetene krever, sier hun til flysmart24.no.

For å bli vurdert i denne undersøkelsen kreves det at man er medlem av IATA og IOSA-sertifisert.

-Det er ikke Norwegian. Å bli IOSA-sertifisert er en administrativt stor og tidkrevende jobb, og noe vi foreløpig ikke har prioritert. Som IOSA sier selv, så betyr ikke det at et flyselskap ikke er sertifisert hos dem at det ikke er sikkert, sier Næss.