Du kan tape hundrevis av kroner på flyplass-parkering

Du kan tape mange hundre kroner hvis du forhåndsbestille parkeringsplass på Oslo Lufthavn. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Hamar-mannen tapte 500 kroner på å forhåndsbestille parkeringsplass da han skulle ut på reise fra Oslo Lufthavn. Nå advarer han mot å tro at det alltid er billig å kjøpe p-plass på forhånd. Det er flyplassledelsen enig i.

Avinor-flyplassene reklamerer tungt for tilbudet om å forhånds-bestille parkering, og frister med en billigere og enklere reiseopplevelse. I de fleste tilfeller har de sine ord i behold.

Men det fins en betingelse «med liten skrift» som verken Avinor eller parkeringsselskapet eksponerer spesielt tydelig:

Har du bestilt plass og kjørt inn gjennom porten til parkeringsplassen, er hele bestillingen låst.

Det kostet Hamar-mannen dyrt:

– Dette gjør jeg ikke igjen, sier han og forteller at han bestilte parkering i innendørs parkering for fire dager. Han betalte 1 400 kroner. Men reisen ble avbrutt, og han måtte returnere etter bare to dager.

– Da regnet jeg jo med at jeg ville få redusert parkeringen med et beløp tilsvarende to dager. Jeg tok derfor kontakt med parkeringsselskapets folk på OSL, men fikk til svar at siden jeg hadde påbegynt parkeringen måtte jeg betale for hele perioden, forteller mannen.

Han synes det ble en dyr  parkeringsopplevelse,  og det kun fordi han hadde forhåndsbestilt.

– Hadde jeg bare kjørt inn i p-huset uten å bestille, ville jeg ifølge de som jobber der sluppet unna med 880 kroner. Jeg tapte altså over 500 kroner. Det ble en dyr lærepenge. Jeg vil for fremtiden ikke bestille p-plass med mindre jeg er hundre prosent sikker på hvor lenge jeg skal være bortreist, sier mannen.

Det samme ville ha skjedd på alle andre parkeringsplasser på Oslo Lufthavn. Hvis man bestiller for to uker og turen varer kortere enn det, må man likevel betale for de to ukene som er bestilt.

Ordningen med skiltgjenkjenning, som er innført på flyplassen og som gir nøyaktig inn- og utkjøringstidspunkt, endrer på dette.

Kommunikasjonssjef Joachim Westher Andersen ved Oslo Lufthavn sier til flysmart24.no at mannen erfaring er den praksisen lufthavnen har når det gjelder forhåndsbestilling:

– Når man bestiller parkering på forhånd, får man en pris og en parkeringstillatelse på det tidsintervallet man har bestilt for. Velger man å kjøre ut før det bestilte utkjøringstidspunktet betaler man for hele den bestilte perioden.  I planleggingssystem er den plassen reservert i hele perioden, sier Andersen.

Han sier at det av og til kan være lurt å ikke bestille plass på forhånd:

– Hvis man parkerer lengre enn det som er bestilt, må det betales ekstra. Man kan endre på bestillingen sin fritt inntil 5 timer før innkjøringstidspunktet. Dersom man er usikker på parkeringsvarigheten man har behov for, kan det være det er best å møte opp til parkering uten en bestilling. Med slik drop-inn parkering betaler man etter faktisk benyttet tid, sier Andersen.

Han oppfordrer mannen til å klage dersom han mener belastningen er uriktig.

Lik flysmart24.no på Facebook