Skandale-flyplassen kan bli åpnet neste år

Neste år, etter mange års forsinkelse, kan Berlin få sin nye flyplass. (Foto: Berlin Brandenburg Lufthafen)

En av lufthavn-historiens aller største skandaler ser ut til å få sin avslutning. På slutten av neste år kan hovedstaden i Europas mest folkerike land endelig få sin nye flyplass – åtte år etter planen.

Byggingen av det som skulle bli den nye og storslåtte flyplassen sør for den tyske hovedstaden Berlin har nærmest blitt en vits, og knust innrykket av grundig tysk ingeniørkunnskap.

Berlin Brandenburg Aiport skulle ha åpnet i slutten av 2012, for sju år siden. Ennå er den ikke ferdig. Oktober 2020 har lenge vært ansett som et mulig åpningstidspunkt. Nå bekrefter flyplass-ledelsen at dette er det sannsynlige tidspunktet.

-De operative testene som er gjennomført bekrefter at åpningen i oktober neste år kan gå som plalagt, sier sjefen for flyplassen, Engelbert Lütke Daldrup.

Det er flere nye tester av ulike sider ved flyplassen som gjør at ledelsen tør sette et tidspunkt for åpningen.

Av i alt 12 grunnleggende funksjoner som må fungere på flyplassen, er 10 nå godkjent. Dette omfatter alarmsystemene og nødstrøm-løsningen.

Berlin har i dag to nedslitte flyplasser som betjener hovedstaden. Tegel ligger nordvest for byens sentrum, og klart nærmest av de to. Denne flyplassen brukes av SAS og EasyJet, som begge har direkterute fra Oslo Lufthavn.

Den andre er Schönefeld, som ligger sør for byen, og den brukes av Norwegian som også har non stop ruter til Berlin. Når den nye flyplassen, som ligger kloss inntil dagens Schönefeld, blir åpnet, kommer de tre selskapene til å operere fra samme flyplass.

Byggingen av den nye flyplassen startet høsten 2006,  den opprinnelige prislappen var på 2,8 milliarder euro – 28 milliarder norske kroner.

Bare dager før den skulle åpne med pomp og prakt i 2011, ble prosjektet plutselig stanset og åpningen avlyst. Bundeskansler Angela Merkel hadde satt av dagen og skulle foreta den offisielle åpningen.

Det ble det ikke noe av. Det var funnet mange og vesentlige feil med nybygget. Alt måtte stoppes. Undersøkelser viste at det ikke dreide seg om småfeil. I alt ble det avdekket i alt 20 000 små og store mangler.

Siden den gang har åpningen vært varslet og side utsatt en rekke ganger, mens kostandene har eksplodert. Men nå ser det ut til at fiasko-prosjektet kan stå foran sin åpning om et år.

Da skal til gjengjeld Berlin få en topp moderne flyplass med kapasitet til 28 millioner reisende, effektive løsninger for ut- og innreise, hundrevis av butikker og restauranter.

At all flytrafikk da vil bli samlet på én flyplass, vil øke Berlins posisjon som hub . Det vil si at det vil bli mulig å reise til en rekke steder i Europa og interkontinentalt via Berlin.

Lik flysmart24.no på Facebook