Reisende dropper butikken – velger taxfree på nett

Stadig flere nordmenn velger å kjøpe sine taxfree-varer på nett før de ankommer flyplassen. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Den raskt voksende netthandelen har også nådd taxfree-utsalgene på landets flyplasser med full tyngde. Flere kunder vil ha handelen unnagjort i en feil. Ferske tall viser at stadig flere dropper butikkbesøk og satser på nett-handel av kvoten i stedet.

Nettkjøpene i taxfree-utsalgene har doblet seg på kort tid.

– Kundene forventer en rask og effektiv handel. Dette legger vi til rette for og vi er svært tilfreds med den kraftige økningen, sier kommunikasjonssjef i Travel Retail Norway (TRN), Haakon Dagestad, til flysmart24.no.

I juli var det en dobling av antall bestillinger i forhold til i fjor. I forrige uke hadde selskapet over 2 000 nye kunder. Dette er ny rekord for et tilbud som blir stadig mer kjent blant det reisende publikum. Slik unngår kundene å måtte bruke tid på å finne varene og ofte stå i lang kø for å betale dem.

Ordningen fungerer slik at du bestiller dine taxfree-varer på nettet. De plukkes opp ferdig pakket i egen hentedisk på flyplassene når du reiser eller kommer hjem fra flyturen.

TRN innførte ordningen med «klikk og hent» for litt over to år siden. Det som et svar på den voksende konkurransen man merket fra andre nettaktører. Spesielt gjaldt dette produkter som parfyme og sjokolade.

Nye og aggressive aktører slåss på nettet om disse produktene, som også har blitt stadig mer viktig for taxfree-handelen på flyplassene.

I en tid da veksten i omsetningen av de tradisjonelle taxfree-varer som alkohol og tobakk avtar, har salget av dufter og søtsaker fått større betydning.

– Vi jobber derfor mye med å utvikle kategoriene parfyme og kosmetikk for å øke andelen av disse produktene hos klikk og hent kundene. Parfyme utgjør rundt 30 prosent av omsetningen vår så dette er svært viktige produkter for oss, sier Dagestad.

Det er ikke uventet Oslo Lufthavn som er den store driveren i utviklingen med økt netthandel:

– 64 prosent av bestillingene kommer i Oslo, og det er  ankommende passasjerer som utgjør hovedvekten, sier Dagestad.

Han mener det er viktig at taxfree-butikkene på norske flyplasser gir et tilbud om effektiv handel slik at kundene gjør sine kjøp her i landet.

Mange, som ellers ikke ville ha hatt tid eller ønsker å handle taxfree når de reiser gjennom flyplassen, har fått et nytt tilbud med netthandelen.

– Det er vår oppgave å bidra til at nordmenn handler i Norge og ikke utlandet. Klikk og hent er en av flere måte å tilrettelegge for det. Så vi jobber hele tiden med å utvikle nettsiden vår for å gjøre den brukervennlig, sier Dagestad og avslører at det kommer nyheter om ikke lenge. I dag er regelen at du må legge inn bestillingen minst 12 timer før henting:

– Vi kommer også til å lansere nye tjenester på siden som vil gjøre det enklere for reisende med dårlig tid å få lagt inn bestillingene sine, sier han.

Alle aldersgrupper handler på nettet, sier han: -Den største forskjellen er at de som handler få produkter ikke bruker netthandel. Den gjennomsnittlige handlekurven på klikk og hent har derfor flere varer enn kurven til de som handler i butikk, sier Dagestad.

Lik flysmart24.no på Facebook