Da eieren av norske Ving gikk konkurs for snart to uker siden, utløste det en intens redningsaksjon av Thomas Cook-selskapene i Norden som gjorde at driften her nord i Europa kunne fortsette allerede dagen etter.
Den innstasen får nå ledelsen og ansatte i Ving betalt for. Reaksjonene har vært så overveldende positiv på sosiale medier over at operasjonen lyktes at selskapet har blitt anklaget for å slette negative innlegg.
– Det har vi selvsagt ikke gjort. Det var svært rørende å lese gjestenes ord i en vanskelig stund for oss ansatte. Det varmet langt inn i hjertet, sier informasjonssjef Siri Røhr Staff i Ving til flysmart24.no.
På sosiale medier flommer det nemlig nå over av innlegg som roser og hyller redningsoperasjonen. Der sier folk «takk» til reiseoperatør og flyselskap selv om de har vært utsatt for lange flyforsinkelser og kompliserte reiseopplevelser. Mange av disse var på reise med Ving da krisen hos eierne oppsto.
Ving la ut et innlegg på sin Facebook-side torsdag ettermiddag der man takket passasjerene for tålmodighet og forståelse i de utfordrende dagene som fulgte etter konkursen i eierselskapet.
Noen få timer etterpå var innlegget blitt «liket» av over 4 000 kunder, og det lå rundt 300 innlegg på siden. Hos Ving er man rørt og stolt over reaksjonen hos kundene.
– Responsen vært helt overveldende! Jeg tror jeg har lest samtlige innlegg, og det er vel kun en håndfull som ikke er positive. Vi er klar over at de kundene som ble rammet på mandagen da alt skjedde ikke fikk god nok informasjon. Problemet var at vi heller ikke ante utfallet av dette før mandag kveld. Vi kunne ikke innstille fly eller avbooke reiser når vi ikke viste om vi fortsatt var i drift eller ikke dagen etter. Takk og lov gikk det bra, og vi kunne begynne å jobbe med alt som skulle på plass igjen, sier Røhr Staff.
Driftsstansen dagen etter Thomas Cook-konkursen har heller ikke skadet salget uventet mye. Selskapet har selv innrømmet at de opplevde at kundene var tilbakeholdne i tiden før da det var mye negativ presse om økonomien hos eierne, og i dagene etter driftsstansen i Norge.
Undersøkelser flysmart24.no har gjort hos aktører i markedet utenfor reiselskapet selv denne uken, bekrefter imidlertid at styrkeforholdet nå er som før konkursen.
– Ving har like godt salg hos oss som de andre. Jeg er overrasket, sier en av reiseformidlerne.
Nå får de også skryt i sosiale medier for måten krisen ble håndtert på. En ekstra utfordring ble det da tre av flyene som Ving leier fra Thomas Cook Airlines Scandinavia ikke kunne brukes de første dagene på grunn av uavklarte forhold rundt leieforholdet med eieren.
Dette skapte en del forsinkelser både dagen etter og de påfølgende dagene.
Et innlegg som dette er ganske typisk for reaksjonene som har kommet inn, av en som opplevde at selskapet han reiste med måtte stanse driften en dag mens redningsoperasjonen pågikk:
«Vi ble » konkursfast» i Parga, men Ving gjorde en fantastisk jobb. Vi fikk bo på hotellet til vi dro og ble hentet hjem om lag 35 timer etter vi skulle. Vi led ingen nød og da vi kom hjem fikk vi kompensasjon på 2000 pr pers. Så vi har bestilt 20 års bryllupsreise med dere til Skiathos igjen til neste år. Det var der det begynte,» skriver Haldis Granbakken.
En annen, Åse Talm, skriver: «Forsinkelse hjem fra Kreta, men god info og topp sevice som alltid.» Også terje Hansen åtte tåle en forsinkelse:
«Kom hjem fra Gran Canaria i dag. Tre timers flyforsinkelse gjorde at vi måtte ta en natt på hotell på Gardermoen, men vi var veldig fornøyd med turen.»
Også denne kunden opplevde komplikasjoner:
«Ufattelig god service. Var 14 timer forsinket hjem fra Kreta , men ingen problemer noen sted . Hotellrommet beholdte vi så lenge vi trengte det uten ekstra kostnad. Gode beskjeder, så vi kunne nye de ekstra timene uten problemer,» skriver Tommy O. Johannessen.