«Petter-effekten» fikk feriesalget til å eksplodere

Da Petter Stordalen Innfelt) gikk inn på eiersiden i Ving, eksploderte feriesalget i Norge. Foto: Ving/Knut-Erik Mikalsen

Da hotellkongen Petter Stordalen kom på banen som ny eier av reiseselskapet Ving mer enn doblet salget av pakkereiser seg hos Ving i Norge over natten.

– Det er ingen tvil om at det var «Petter-effekten» som slo til. Og det med full kraft, sier toppsjefen for selskapets norske del, Christian Grønli, til flysmart24.no.

Det fortonte seg nærmest som å slå på en bryter. Grønli omtaler det selv «som en eksplosjon»:

– Det er helt fantastisk. På torsdag, dagen etter at nyheten om oppkjøpet skjedde, økte vi salget med 127 prosent i forhold til samme tid i fjor. Det skyldes i stor grad Petter Stordalen. Han er en god merkevare og en god person som kommer til å bety mye positivt for selskapet, sier Grønli.

Han sier at mange trofaste kunder har vært usikre om de skulle våge å kjøpe reiser hos Ving. Dette fordi de har vært usikre på selskapets fremtid, når eieren Thomas Cook gikk konkurs.

– «Petter-effekten» er gull verdt for oss. Petter Stordalen er opptatt av å utvikle selskapet. Nå har vi slitt litt i motbakke med våre britiske eiere i mange år og ikke fått muligheten til å ta ut potensialet vårt. Den friheten har han sagt at han skal gi oss. Så nå er det opp tatt oss å levere på det, sier Grønli.

Han sier at selskapet nå går i gang med å utvikle sin fremtidige strategi som reiseoperatør. Han forsikrer imidlertid at dagens kunder vil kjenne igjen selskapet også om fem år.

– Absolutt. Det er ikke slik at vi nå går i gang med å endre selskapet straks. Uansett skal fortsatt gjøre det vi har vært aller best på i alle år: Tilpasse produktet vårt det som det norske og nordiske markedet ønsker, sier Grønli.

Han sier imidlertid at det vil komme en viss avskalling i hotelltilbudet. Dette fordi selskapet nå ikke lenger er eid av Thomas Cook.

– Vi har hatt en del hoteller som ikke har hatt spesiell appell i det norske og nordiske markedet, men som har vært tvunget til å fokusere på av våre tidligere eiere. Det kommer vi til å skrelle bort, og det har vi i grunnen allerede begynt med, sier Grønli.

Artikkelen fortsetter under bildet

Glede i Ving over at selskapet er reddet. Her er Christian Grønli sammen med medarbeidere i Sunclass Airlines, Ving-gruppens flyselskap som har skiftet navn. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Grønli sier han ikke kan tallfeste hvor mange hotellmuligheter som har forsvunnet, men forsikrer at alle de kjente boalternativene i Ving – som Sunprime, Sunwing, Ocean Beach Club – vil bli satset videre på.

– Vi bare vet at vi har mange kunder som etterspør akkurat disse hotellene. Da selger vi det, sier Grønli.

Grønli sier han er overveldet av den støtten som mange kunder ga uttrykk for på sosiale medier i det dramatiske døgnet etter Thomas Cook-konkursen og da det ennå var uklart om Ving skulle klare å overleve.

– Det var helt fantastisk å se kundens engasjement. Og vi tenkte faktisk at hvis vi ikke skulle klare å redde Ving, så ville vi bli savnet, smiler han.

Selskapet fikk så mange positive og oppmuntrende hilsener at selskapet ble anklaget for å slette negative kommentarer, for på den måte å fremstå i et positivt lys.

-Å slette kommentarer gjø vi jo selvsagt ikke. Ikke da og ikke nå. Vi trodde hele tiden at vi skulle klare det. Jeg sa til Petter Stordalen etter at alt var klart at med «tro, håp og kjærlighet» er det utrolig hva han klarer å få til. Vi trodde at vi skulle klare det selv om vi visste at det ville bli vanskelig, sier Grønli.