Kunder opplever store problemer med nettsidene til SAS

Kunder hos SAS har opplevd store nettproblemer hos selskapet den senere tid. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Mange kunder har nok en gang store problemer med nettsidene til SAS. Denne gangen rammer det selskapets mange millioner Euro Bonus-kunder som skal bruke eller sjekke konto.

SAS beklager vanskelighetene og sier kundene må regne med at situasjonen vil vare til tirsdag. Da skal en omfattende oppgradering foretas, og man er sikker på at systemet skal fungere som normal igjen.

Vil bli løst snart

-Det hele skyldes et teknisk problem som inntreffer på tilfeldige tidspunkt. Dette vil bli håndtert under et planlagt vedlikehold natt til tirsdag, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til flysmart24.no

Han sier selskapet beklager at mange kunder opplever en redusert funksjonalitet for øyeblikket.

Oppgitte kunder som har henvendt seg til flysmart24..no har klaget over at det har vært vanskelig å bestille bonus-billetter.

Sier ikke noe til kundene

-Nettsiden kan være nede i timevis uten at de sier noe til kundene, Mange får ikke kjøpt sine bonusbilletter og det er umulig å kjøpe ekstrapoeng. Min egen side er ikke tilgjengelig, men det antydes fra kundeservice at dette kan vedvare i dager eller uker, sier en av kundene.

Også på sosiale medier klager folk over at det er store problemer med nettsidene:

Holdt på å timevis

– Jeg har selv holdt på i timevis for å få bestilt det jeg skal, skriver en av kundene på Facebook-siden Eurobonusjeger.

Andre igjen er krititisk til at det ikke er mulig å utføre visse tjenester på  telefonen, fordi dette er forhold som bare lar seg gjøre på nettet. Til eksempel å by på oppgraderinger på flyreiser, eller kjøpe ekstra poeng.

Problemer før

Dagens nettproblemer er dog ikke av samme omfang som kundene opplevde da SAS gikk over til ny IT-plattform og nye nettsider i 2017.

Da opplevde kundene store problemer med både å bestille billetter og bruke andre av selskapets nett-tjenester. Den gang involverte Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) seg og gikk til det skritt å gjennomføre tilsyn.

I ettertid fikk selskapet pålegg om å foreta en rekke utbedringer av sidene sine.