Etter korona: – Trist om dette blir fremtidens flyreiser

Flyreisen har endret seg mye som følge av korona-pandemien, forteller flere reisende. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Husker du flyturene før korona-krisen, med muligheten til å nyte god mat og drikke om bord, mens man kjente på en spent forventning foran møtet med reisemålet? Kabinansatte som stadig hadde sine runder rundt med nye forsyninger til de reisende?

Glem alt dette. Korona-pandemien har endret denne opplevelsen fullstendig. Nå er flyturen blitt en begivenhetsløs og – vil mange hevde – en nitrist transport-etappe. Og det er liten trøst i at slik kommer det også til å bli i fortsettelsen. Spørsmål er: Vil en flytur bli helt som før?

Dette er dommen

Mange har ikke vært på flyreise siden siden Norge ble stengt ned og skrumpet inn flytilbudet. Det har blitt store forandringer. Flysmart24 har flydd selv for første gang. Dessuten har vi snakket med en del reisevante personer, som har hatt et flere måneders reise-stans, om deres opplevelse av den første flyturen etter korona. Ikke alle er like fornøyde:

– Trist om dette blir fremtidens flyreiser, sier en av de vi har snakket med.

Terje Berge er en av dem. Som kommersiell direktør i Finn Reise var han på vei hjem og landet om ettermiddagen 12. mars, bare timer før Erna Solberg og regjeringen stengte ned Norge. Normalt ville månedene etterpå ha betydd et utall flyreiser, innen Europa og oversjøisk til USA. Slik har det ikke vært. Denne helgen var han på sin første flytur på over fem måneder:

– Det ble helt annerledes enn jeg noen gang har opplevd. Det var flere ting som slo meg. Det var så stille om bord, det var få som snakket. Det er lett å forstå. Munnbindet gjør det vanskelig å kommunisere. Jeg snakket faktisk nesten ikke med min kone en gang, selv om turen fra Oslo til Kirkenes varte i et par timer, forteller Berge.

Et annet forhold som slo han var at det ikke skjedde noe som helst på turen. Når sikkerhetsinstruksjonen var over, forsvant de kabinansatte og viste seg så å si ikke resten av tiden. Servering og salg er noe som normalt skaper aktivitet i kabinen og blant de reisende, men nå blir det ikke servert noe som helst.

– Det er så stille. Folk sitter i sine seter, og der blir de sittende under hele turen. Selv køene på toalettet er borte. Det er ingen annonsering over høyttaleranlegget, og der er ingen som reiser seg opp for å strekke på beina. Og jeg lurer på, de service-tilbudene som nå er borte sparer jo selskapene mye penger på. Vil de komme tilbake? spør Berge.

Kåre M. Hansen har bakgrunn som bl.a. avdelingsleder i Aftenposten og informasjonsrådgiver i Politidirektoratet. Også han liker flyopplevelsene, men best slik de var. Den første flyturen etter korona-pandemien ble spesiell:

– Passasjerene virket alvorligere enn normalt. For de fleste av oss var nok dette første reise med munnbind, men folk lot til å være avslappet. Noen sov. Selv var jeg litt bekymret for smitte. Likevel klarte jeg å nyte at midtsetene var tomt, og således ga ekstra komfort, forteller han.

– De fleste flyturer blir fort glemt, men jeg opplevde denne kveldsavgangen med SK4430 som helt spesiell. Derfor gjorde jeg noe jeg sjelden gjør, jeg tok en selfie. Det er trist om dette blir fremtidens form for flyreise. Da er mye av sjarmen borte. Jeg er blant de som har trivdes på flyplasser, i lounger og i kabinen. Men i de nærmeste måneder, ja kanskje år, må vi nok finne oss i at flyturen kan bli redusert til en triviell transportetappe. Og det er greit. Helse og sikkerhet først. Men jeg er sikker på at tingene gravis normaliseres. Jeg håper at jeg i løpet av vinteren får anledning til å sette meg på et fly til Las Palmas eller Singapore. Jeg får et snev av reisefeber bare jeg tenker på det, sier Kåre M. Hansen.

En god opplevelse

En annen reiseveteran er Erik Haug, sjef for Apollo Reiser, og en svært fly-glad person. Da han var med den første charterflyturen i sommer som selskapet hadde da Hellas ble gjenåpnet, omtalte han flyopplevelsen på sin egen reiseblogg. Det ble en positiv opplevelse, mener han:

– Mulig det høres rart ut, men jeg tror kanskje dette har vært en av de mest behagelige flyreisene jeg har hatt på lenge – foruten om munnbindet, da. Det tok en times tid å venne seg til det. Men kort oppsummert var det rolig stemning om bord, lite farting i midtgangen og både av-, og påstigningen gikk smertefritt. Vi ble ropt opp puljevis og ventet ikke lenger enn fem minutter på bagasjen – noe som ikke akkurat er normalen på alle flyplasser rundt Middelhavet, skriver Haug.

Han sier han har flydd mye i sitt liv, både innenriks og over store deler av verden.

Flysmart24 tok en kjapp tur/retur Oslo – Bergen, Norwegian begge veier. En tur som ikke varer så lenge at man rekker å savne så mye. Men:

Vi oppdaget fort at det tar tid å venne seg til å bruke og puste i munnbind. En litt ekkel opplevelse. Og lukten av munnbindet sitter godt i, ennå flere uker etterpå.

Litt smånervøs

Det rare var også en viss følelse av nervøsitet foran denne første «korona-flyturen», i møte med de ukjente omstendighetene. Det er en følelse som ikke har vært fremme i forbindelse med en flyreise siden vi tok de aller første turene på 70-tallet og da SAS ennå fløy med sine DC-9-fly.

Så var det stillheten, fraværet av de vanlige aktivitetene om bord. Ingen snur seg og kikker bakover i kabinen for å se hvem de reiser sammen med. Etter den vanlige setebelte-sjekken, forsvinner kabinbetjeningen bak gardinene sine. Derfra dukker de ikke opp før motorduren har varslet at vi skal begynne nedstigningen. Fra cockpit er det heller ikke en lyd før flyet skal ned. Duren fra motorene er det eneste som bryter stillheten.

Bare når vi har landet og flyet stoppet, oppstår det en aktivitet som vi kunne dra kjensel på: Jaget for å komme seg raskt ut av flyet. Stikk i strid med anbefalingene fra smittevern-myndighetene reiste folk seg i hele flyets lengde, dro med seg håndbagasjen og sto tett i i tett i midtgangen og puffet seg frem for å slippe ut.

Flere enn før ble heldigvis sittende og vente til de foran hadde gått.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles