«Klar for avgang – vi er dessverre åtte år forsinket»

Fly fra Lufthansa og EasyJet fikk æren å være først i luften fra Berlin Brnandeburger Airport. Foto: Berlin Aiport

Midt i luftfartens verste krise noensinne åpner en europeisk hovedstad en helt ny hovedflyplass. Det skjer lørdag – åtte år etter planlagt åpning, og etter at den offisielle åpningen i 2012 ble stanset like før flyplassen skulle åpne. Det ble oppdaget flere tusen feil med bygninger og utstyr.

Mange nye forsinkelser og milliarder av euro senere er det endelig klart for at Berlin skal få sin etterlengtede nye flyplass. Det betyr farvel til Schönefeld, som Norwegian har brukt, og Tegel som har vært SAS’ faste hovedstadsflyplass.

For Norwegian blir endringen ikke stor. Den flyplassen selskapet bruker i dag, Schönefeld, blir en integrert del av den nye flyplassen som offisielt får det lange navnet  Flughafen Berlin Brandenburg Willy Brandt. Flyplasskoden blir enklere – BER.

SAS må flytte

For SAS blir endringen betydelig større. Tegel-flyplassen, som selskapet bruker i dag, ligger vest for bysentrum. Den nye, som i dagligtale vil bli hetende Berlin Brandenburg, ligger sør for byen. Flyttingen fra Tegel skal skje i flere etapper, før lysene slukkes endelig den 7. november.

Det vil også bety at at SAS flytter flyplass i Tysklands hovedstad. Pressesjef John Eckhoff i SAS sier til flysmart24 at det siste SAS-flyet vil ta av fra Tegel-flyplassen noen dager etter at den nye flyplassen har åpnet. SAS er i siste pulje av flyselskaper som skal bytte flyplass.

– Siste SAS-avgang fra Tegel er SK2678 som skal til Stockholm den 6. november, med rutetid klokken 11:10. Den første SAS-flyvingen til Brandenburg er SK1673 fra København den 8. november. Den skal etter ruten lande klokken 14:30, sier Eckhoff.

Størrelse som Gardermoen

I motsetning til Norwegian har SAS stanset sin direkterute til Berlin fra Oslo Lufthavn. Nå blir den imidlertid åpnet igjen.

– Ruten gjenoppstår fra 14. desember, opplyser Eckhoff.

Den nye flyplassen vil få to start- og landingsbaner, og tre terminaler. Den er i utgangspunktet laget for en trafikk på rundt 27 millioner reisende, det er ikke langt unna den størrelsen Oslo Lufthavn Gardermoen hadde før korona-krisen.

Gode togforbindelser

Berlin-flyplassen blir som flyplasser flest: 20 000 kvadratmeter med butikker og restauranter, og et romslig antall innsjekkingsskranker som skal skape flyt i trafikkstrømmen.

For de som skal fra og til fra byen blir det kjapp flytogforbindelse. Turen tar rundt 30 minutter, fire ganger i timen. I tillegg går S-Bahne-tog tre ganger i timen. Dessuten går det ekspress-buss mellom lufthavnen og byen. Etter de utallige forsinkelsene og utbedringene har flyplass-prosjektet ved åpning en prislapp på rundt 60 milliarder kroner, noe som er tre ganger så mye som planlagt.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles