Dumper prisene igjen i Norge – nå til under femtilappen

Wizz air fortsetter sine prisstunt før åpningen av ruter på norsk innenriks. Foto: Wizz Air

Det ungarske lavprisselskapet Wizz Air fortsetter sine prisstunt før det inntar det norske innenriks-markedet fra neste uke av. Nå selger de billetter på sine nye norske ruter for under 50 kroner.

Selskapet har onsdag morgen lagt ut billetter på noen av sine nye ruter for bare 49 kroner én vei. Ifølge selskapet selv skal denne prisen være mulig å oppnå på 10 000 billetter i det norske markedet.

– Wizz Air vil teste ut hvordan konkurrentene og markedet reagerer på slike ultralave priser, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i selskapet WinAir til flysmart24.

Justerte ned prisene

Wizz Air har overrasket markedet med å lansere en satsing på norsk innenriks i begynnelsen av oktober. Med ruter fra Oslo til Bergen, Trondheim og Tromsø fra 5. november tilbød det billetter ned mot 199 kroner, senere nedjustert til 99 kroner. Det førte til at både Norwegian og SAS senket sine priser på de samme rutene.

Så, for en uke siden, kom meldingen om opptrapping med sju nye ruter, bl.a. fra Oslo til Ålesund og Bodø fra 17. desember. Disse hadde i utgangspunktet 99 kroner som åpningspris første dagen, senere steg prisen til 300 – 400 per strekning.

Nå ligger avganger til alle rutene ute med priser fra under femtilappen. Det gjelder de nye rutene som ble lansert forrige uke – bl.a. fra Trondheim til Stavanger, fra Trondheim til Tromsø og Trondheim til Bodø.

Stopper neppe her

Elnæs er ikke overrasket over prisutspillet fra Wizz Air, og mener det ikke trenger å stoppe her:

– Nei, jeg tror vi kommer til å se billettpriser ned i 10 kroner, slik det skjedde da Wizz Air for kort tid siden inntok innenriksmarkedet i Italia. Det er – i likhet med Norge – også et helt nytt marked med mye konkurranse. Der fra Ryanair, EasyJet og Alitalia, sier Elnæs.

Han sier at prisutspillene også gir en betydelig markedsføring. Dette er typisk for lavprisselskapene når de går inn i et nytt marked.

– Så får vi se om Norwegian følger på, men om de gjør det blir jeg overrasket, sier Elnæs.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles