Nær 10.000 kort misbrukt i utlandet, ferierende advares

Nordmenn på ferietur i utlandet blir advart mot kortsvindel. Foto: Apollo/Mastercard

Finans Norge retter en advarsel til nordmenn på ferietur i utlandet om at misbruk av kredittkortet kan bli en lei ekstrakostnad på feriebudsjettet. Uaktsom opptreden kan koste oppp mot 12.000 kroner. 

I fjor ble 9.700 nordmenn utsatt for kortsvindel og korttyveri mens de oppholdt seg i utlandet, viser tall fra Finanstilsynet.

Nå ber bankene nordmenn som reiser på sommerferie om å ta forholdsregler som gjør at de unngår å bli utsatt for kortsvindel og risikere å få feriehyggen spolert.

De ber folk følge en del råd næringen har laget for å hindre at uvedkommende skal kunne tappe folks feriekonto ved å stjele kort eller kopiere informasjon fra det.

Spesielt råder man folk mot at bruk i områder eller land der man fortsatt bruker magnetstripen og ikke chip, er forbundet med stor risiko for å bli svindlet.

Det kan ende med en sur svie i etterkant:

-Ja, finansavtaleloven sier at kortutsteder som ansvarlig for økonomisk tap ved misbruk av kort. Kunden er likevel ansvarlig for tap opp til kr. 12.000 ved misbruk dersom det er utvist grov uaktsomhet fra kundens side, sier kommunikasjonssjef Ann Håkonsen i Finans Norge til flysmart24.no.

Finans Norge viser til en sak som ble behandlet i finansklagenemnda for to år siden og der konklusjonen ble at kunden ble gjort ansvarlig etter tyveri av kort.

Selv om kunden hevdet at koden måtte ha blitt stjålet eller kopiert, kom nemnda til at den må ha blitt oppbevart sammen med kortet. Dermed ble kunden gjort ansvarlig og måtte punge ut for egenandelen.

Håkonsen sier at kundens forklaring ved misbruk alltid vil bli gjenstand for en streng vurdering av den aktuelle kortutsteder:

– Kredittyter foretar en individuell vurdering av om kunden har opptrådt grovt uaktsomt eller ikke, sier hun.

Den som oppdager at kort er stjålet, må reagere kjapt:

-Kunden må sperre kortet så fort man oppdager kortsvindelen. Deretter må man fylle ut et klageskjema hos den respektive kortutstederen, hvor man oppgir transaksjonsinformasjon og lignende. Dette sendes til kortutsteder på samme måte som ved vanlig reklamasjon, forteller hun.

Håkonsen råder folk til å sjekke transaksjonene etter at de er foretatt for å forsikre seg om at beløpet som kortet er blitt belastet for, er riktig.

-Det er viktig at folk følger med og sjekker belastninger underveis. Folk bør sjekke om beløpet stemmer når kontoen belastes eller når fakturaen fra kredittkortselskapet kommer. Ta kontakt med banken eller kredittkortselskapet om noe ikke stemmer, råder hun.

Bankenes absolutte råd er at man ikke reiser på ferie uten å ha minst to kort, og at de oppbevares ulike steder slik at man har tilgang på penger selv om det ene skulle bli stjålet.

De råder også folk som ønsker seg en ekstra sikkerhet for belastninger om å be om sms-varsling hver gang det foretas en belastning på kortet over et selvvalgt beløp. Noen banker tilbyr denne tjenesten.

Her er Finans Norges råd for kortbruk, og som er aktuelle ved bruk av kortet i utlandet:

  • Skjul inntastingen av PIN-koden, ikke la noen titte over skulderen din.
  • Bruk regionsperre når det er mulig.
  • Avslå assistanse fra «gode hjelpere» ved minibanken.
  • Følg med på kontoen din og meld straks fra til banken hvis du oppdager unormale transaksjoner.
  • Ha gjerne sparepengene på en annen konto i banken enn kortkontoen.
  • Sjekk at totalbeløpet i betalingsterminalen er riktig.
  • Kortet må oppbevares slik at kort og pin-kode ikke blir gjort tilgjengelig for andre.
  • Lær deg pin-koden utenat, og oppgi den aldri til noen.
  • Overlat aldri kortet eller kortinformasjonen til andre, verken til bekjente eller til ansatte på steder hvor du skal betale med kort.
  • Hvis kortet blir borte, meld umiddelbart fra til sperretjenesten som banken din har oppgitt.

Likte du flysmart24.no? Lik oss på Facebook så får du reisenyhetene først