Avlyste ferie – fikk pengene tilbake og erstatning

Ferien på Kanariøyene ble avbestilt. Det tjente reisefølget nesten 8 000 kroner på. Foto: Apollo

Da flyet fra Apollos flyselskap ble nesten 29 timer forsinket til Kanariøyene, valgte reisefølget å avlyse hele turen. De fikk alle pengene tilbake, og på toppen av alt får de også en nesten like stor sum i erstatning for flyreisen de ikke tok.

Dette blir situasjonen etter at Transportklagenemnda for pakkereiser har behandlet et krav om erstatning fra reisefølget på to.

De skulle reise på ferie til Fuerteventura sist vinter. Da flyet fra selskapet Novair fikk tekniske problemer, ble avgangen forsinket med 28 timer og 52 min fordi Apollo måtte leie inn et annet selskap for å fly feriegjestene til den spanske øya.

Dette var mer enn de to ville akseptere siden turen deres bare var på en uke, og de avbestilte og fikk utgiftene for hele ferieturen på 9 596 kroner tilbake. Men så krevde de i tillegg kompensasjon for forsinkelsen, 400 euro hver.

Det sa Apollo tvert nei til. Men etter at pakkereisenemnda har behandlet saken, får de likevel nærmere 8 000 kroner i tillegg for turen som det ikke ble noe av.

-Vi er ikke enige med fortolkningen av EU-forordningen i dette tilfellet, men har valgt å betale i samsvar nemndas beslutning, sier informasjonssjef Beatriz Jaquotot Rivera i Apollo til flysmart24.no.

Apollo og Novair mente at det ikke er grunnlag for å betale erstatning for en tur reisefølget avlyste selv, og attpåtil har fått pengene tilbake for. Det er EU-forordning 261 som avgjør om reisende skal få erstatning når man kommer forsinket frem til reisemålet eller når flyet blir kansellert.

Flyselskapet Novair hevdet overfor nemnda at når man ikke har reist, har man heller ikke kommet forsinket frem og er dermed heller ikke berettiget til EU-kompensasjonen.

– Benytter man seg av mulighet til å avlyse reisen og få det innbetalte beløp refundert så mister man muligheten til å få erstatning, skrev Novair som mente at man må reise og komme frem forsinket til reisemålet for å ha rett til erstatning.

Dette er klagenemnda helt uenig i, selv om den er delt i denne saken. Et flertall mener at det ikke er noe krav om at passasjeren må ha vært om bord i flyet for å ha krav på erstatning.

– For mange vil en forsinkelse av en lengde som gir krav på erstatning føre til at reisen ikke lenger har noen hensikt i forhold til formålet med turen, mener nemnda.

Den peker på at flyselskapet derfor likevel forpliktet til å betale erstatning.

– Klageren har krav på kompensasjon etter EU-forordningen for ulempene kanselleringen påførte henne og hennes reisefølge. Klageren har fått sin ferie ødelagt, mener nemnda som konkluderer slik:

– Dette dekkes ikke ved at hun får tilbakebetalt det hun betalte for ferieturen, fastslår flertallet som i denne saken består lederen og to forbrukerrepresentanter.

Nemndas mindretall, bransjens medlemmer, er enig med Novair at reisen må ha funnet sted for å gi rett til kompensasjon.

Lik flysmart24.no på Facebook