Max-flyene på bakken til august – Norwegian avventer

Max-flyene til Norwegian står på bakken inntil de blir godkjent på nytt. Dette bildet er fra flyets cockpit. Foto: Norwegian

USAs største flyselskaper har parkert sine Max-fly og regner ikke med at de er i rutetrafikk igjen før i august måned. Hos Norwegian vil man ikke si når man regner med at flyene er i drift igjen, men leier inn kapasitet fra ulike selskaper for å klare å sy sammen ruteprogrammet.

Da er situasjonen annerledes i USA:

Både American Airlines, United Airlines og lavprisselskapet Southwest Airlines har langtidsparkert sine Boeing 737 Max-fly.

Det amerikanske luftfartstilsynet, Federal Aviation Authorities, har anslått at en mulig godkjenning av Boeings endringer på ulykkesflyet ikke vil være klar før tidligst i mai, mest sannsynlig i løpet av juni.

I mellomtiden kansellerer selskapene i stor stil ruter som skulle ha vært operert av  de Max-flyene selskapene har i sine flåter.

Hos Norwegian, som har 18 Max-fly som er satt på bakken, er situasjonen den samme. Selskapet har barbert ruteprogrammet og leid inn fly fra ulike selskaper for å få trafikkprogrammet til å gå opp.

I selskapet vil man ikke antyde når Max-flyene kan være tilbake i trafikk:

– Luftfartsmyndighetene og Boeing må svare på når de forventer at flyene er i lufta igjen. Vi jobber med planer på kortere og lengre sikt. Vår førsteprioritet er å ivareta kundene på best mulig måte, sier kommunikasjonsrådgiver Tonje Næss i selskapet til flysmart24.no.

Norwegian må ta flere grep for å få passasjerene frem til sine bestemmelsessteder:

– Vi slår sammen flyvninger, flyflåten omdisponeres og passasjerer blir booket om til andre avganger. Vi jobber også med å sikre oss innleiefly, både på kortere og lengre sikt, for å forsikre oss om at vi får kundene våre frem, sier Næss.

Slik forklares årsaken til havariene med Max-flyet. Artikkelen fortsetter under videoen.

Mangelen på egen flykapasitet har tvunget Norwegian til å gå ut på leiemarkedet for leie inn fly og besetninger.

Det dreier seg bl.a. om innleie fra danske JetTime, nederlandsk/tyrkiske Coredon Air og fra estiske Smartlynx Estonia.

Innleien har fått en del kunder til å takke nei til å fly med erstatningsflyene, fordi passasjerene ikke føler seg komfortable med å fly med for dem ukjente selskaper. Disse passasjerene har fått mulighet til å ombooke sine reiser eller få pengene tilbake.

For American Airlines er det omfattende konsekvenser av Max-problemene. Ifølge nyhetskanalen ABC er det snakk om 115 kanselleringer hver eneste dag.

Selskapet har kansellert alle Max-avgangene frem til 19. august. Southwest har innstilt Max frem til 5. august, mens United ikke har sagt hvor lenge de regner med at Max-flyen er ute av drift. I Norwegian bekrefter man overfor flysmart24.no at de ikke opererer med noen slik dato.

Max-flyene er satt på bakken over hele verden etter to ulykker med den nye flytypen på kort tid. Et fly fra selskapet Lion Air styrtet i Indonesia i oktober i fjor og et fra Ethiopian Airlines den 10.mars i år. Til sammen 346 mennesker omkom i de to ulykkene, som eksperter nå har fastslått har likhetstrekk.

Dette skjer bare uker etter den andre av to katastrofer der flytypen har vært involvert, med Lion Air i Indonesia i oktober i fjor og Ethiopian Airlines den 10.mars i år.

En feil i MCAS-programvaren mistenkes for å ha vært en medvirkende årsak til at to fly av typen 737 MAX 8 styrtet. Boeing jobber med en programvareoppdatering som skal hindre at flyet steiler.

Når det såkalte MCAS-systemet oppdager at flyet steiler faretruende, sørger det automatisk for å tvinge nesa på flyet nedover. Dette kan ha skjedd ved de to ulykkene.

Lik flysmart24.no på Facebook