SAS-kunder fikk erstatning etter reiser med dette flyet

Her går Torfinn Viking inn for landing på Oslo Lufthavn. Flyet gikk enkelte ganger på ruten Oslo - Newark. Foto: Per Johan Næsje

Det er ikke hver dag at et SAS-fly tar av til applaus fra mange av selskapets kunder. Det skjedde imidlertid sist tirsdag da dette flyet hadde avgang fra Kastrup lufthavn utenfor København.

Mange SAS-kunder var glade da det store flyet forsvant i horisonten sørover. De likte ikke å fly med det, og var bare glade for at flyet aldri skal komme tilbake. Noen likte det så dårlig at de krevde – og fikk – erstatning fra SAS fordi de ble tvunget til å fly med det.

Så, hvorfor var akkurat dette flyet – Torfinn Viking – så omtalt, kritisert og fryktet blant mange SAS-reisende? Hvorfor fikk flyet tilnavnet «Den stygge andungen» og ble et hat-objekt for mange reisende?

Fordi det var annerledes enn alle de andre langdistanseflyene til SAS. Flyet kom inn i SAS-flåten i 2014 etter innleie fra det daværende chilenske flyselskapet Lan Chile i 2014, og ble satt inn i langdistansetrafikk.

Mens SAS’ øvrige langdistanseflåte stadig fornyes med nye fly med den beste komfort og elektronikk, fløy LN-RKP med en utdatert og avleggs kabin. Flyet virket slitt og hadde et interiør som selskapet har kvittet seg med for mange år siden.

– Flyet var SAS’ stygge andunge som aldri vokste opp til å bli en flott svane, skrev sjefredaktør Flemming Poulsen i Skandinavias ledende nettsted for flybonus, Final Call, i en farvel-artikkel om flyet for noen dager siden.

Det 22 år gamle flyet skulle egentlig bare fungere som reservefly når andre fly hadde teknisk feil. Men etter hvert ble flyet et så å si fast innslag på langrutene. For mange var det en kraftig nedtur å måtte fly Torfinn Viking. Her var business class ennå med gamle Lan Chile-seter og med seks seter i bredden. I dag er det bare fire.

På Plus-avdelingen var det satt inn seter fra SAS’ gamle kabiner samt økonomi-klasse med seter også skrev seg fra Lan Chile-tiden. Det var verken wifi, strøm eller USB-lader i setene. Den som hadde kjøpt de dyreste billettene fikk utdelt en Ipad.

Dette opprørte mange SAS-kunder.

Spesielt mange danskene reagerte, flyet var i trafikk oftest fra Kastrup.

Mange kunder var misfornøyd med at de måtte ta til trakke med dette flyet og ikke fikk oppleve den nye og moderne SAS-standarden som de mente de hadde betalt for. Den som SAS stadig omtaler som «helt i verdensklasse» med moderne innredning, bedre komfort og superrask wifi.

De som har fulgt med på sosiale medier innen luftfarten har sett ikke få rasende reaksjoner fra reisende som klaget på flyopplevelsen med Torfinn Viking. Ikke sjelden fikk de tusenvis av bonuspoeng som erstatning.

Derfor fant også noen grunn til å takke for dette på Facebook da flyet tok kvelden: » R.I.P. Takk for alle ekstra poengene du ga meg ,Torfinn,» skrev en.

I rettferdighetens navn kom det også andre rosende omtale: Det fra folk som var lykkelige over at reserveflyet hadde reddet dem fra en ellers kansellert tur. De klarte å bære over med at de måtte sitte i flyseter som kanskje ikke var topp moderne og som manglet wifi, og heller kom dit de skulle i tide.

Da det norskregistrerte A340-300 flyet tok av mot Frankrike sist tirsdag var dette siste tur. Det hadde ingen passasjerer og heller ikke returtid. Destinasjonen var Tarbes, helt sør i Frankrike.

Det skal det stå, fjernlagret for å kunne forsyne SAS’ øvrige flåte av langdistansefly med reservedeler. Så lenge det varer.

Historien om det til tider utskjelte flyet var slutt. En rundtur til Hongkong før helgen ble den siste ruteflyvningen. Hilsener som «Endelig» og «R.I.P» fulgte flyet på sosiale medier fra flyentusiaster og kunder.

LES OGSÅ: UD advarer: Uten pass kan nordmenn bli avvist på fly

Da flyet kom til SAS i 2014 kom med et interiør og komfort som var bedre enn det SAS da hadde, mente mange. Det ble leaset som reservefly, men etter hvert kjøpe SAS flyet.

Torfinn Viking har nå fått sin erstatter i en Airbus A330 Enhanced-maskin, som ble bestilt i april i fjor.

Om ikke mange måneder tar SAS steget opp enda et hakk på langdistanse. I desember får selskapet det første av i alt åtte splitter nye Airbus A350-fly.

Noen av de gamle A330-flyene vil trolig bli beholdt, da for å utvide langdistansenettverket med nye interkontinentale ruter.