Prisene snudd på hodet – her er det billigst å fly langt

Reiser du på business klasse på Emirates kan du spare penger på å reise langt. Foto: Emirates

Det Dubai-baserte flyselskapet Emirates har nå lagt ut en rekke tilbud fra Oslo for de som har råd til å reise business klasse. Da møter de på et skikkelig paradoks.

Normalt er det ett prinsipp som gjelder for å prise flybilletter – jo lengre flyreisen er, jo dyrere er billetten.

Ikke her. Det er billigere å kjøpe en billett på en lang flytur til Bangkok enn å fly kun halve strekningen til Dubai. Merkelig når turen til Thailand tar 14 timer, mens Dubai-flyvningen kun varer bare halvparten av tiden.

Dette til tross koster tur/retur-billetten til Dubai 18 599 kroner. Reiser du dobbelt så langt, til Bangkok, er prisen «bare» 18 299 – du sparer altså 300 kroner.

Reiser du til Hongkong, legger du bare 500 kroner på Dubai-billetten, så er 19 timers flight på business i boks – nesten tre ganger så langt som til Dubai.

Det er mulig å sammenligne dette med at en billett fra Oslo til Tromsø skulle være billigere enn en flytur til for eksempel Trondheim. Emirates flyr ikke direkte til Bangkok fra Oslo, en slik billett krever en mellomlanding i Dubai.

Hvor er logikken i en slik prising? En billett i business gir en rekke fordeler: Hurtigkø i sikkerhetskontrollen, adgang til flyplasslounger, raus benplass i brede seter. Dessuten en egen meny for turen der man er sikret oppvartning gjennom hele flyvningen.

Terje Grue er Norge-sjef for Emirates. Han innrømmer at dette kan se rart ut for folk flest, men har denne forklaringen:

– Konkurransesituasjonen til Bangkok er noe helt annet enn til Dubai.  Emirates er det eneste selskapet som flyr non-stop til Dubai med en widebody og tilbyr fullservice. Emirates-produktet, både på grunn av reisetid og servicetilbudet om bord, er derfor priset høyere for å reflektere dette, sier Grue.

Derimot fremholder at «alle» flyr til Bangkok. Det fins direktefly fra Oslo. Om man velger en mellomlanding er det vært mange selskaper som slåss om kundene.

 I en slik situasjon er det helt naturlig at vi bruker pris som et av mange virkemidler for å tiltrekke oss reisende, sier Grue.

Liknende paradokser har oppstått før, også med Emirates der også økonomiklasse-billetter til Bangkok har vært priset lavere enn direkteflyet til Dubai.

Fenomenet kan også sees på billetter som er helt vanlig priset, hos for eksempel SAS og Norwegian.

Hos SAS kan man av og til oppleve at prisen for å reise på selskapets Plus-klasse med bagasje, sete og servering inkludert er rimeligere enn å kjøpe en billett på laveste bookingklasse.

Likeledes forekommer det at prisen for en Premium-billett hos Norwegian – med bedre benplass, større seter og servering inkludert – er billigere enn en økonomiklasse-billett.