Reisende kritisk til Oslo Lufthavn: Skittent og vond lukt

Oslo Lufthavn får hard kritikk fra reisende over dårlig renhold, spesielt på toalettene. Foto: Avinor

Oslo Lufthavn får hard kritikk for manglende renhold på flyplassen. – Jeg er flau på nordmenns vegne, klager reisende som finner støv og skitt over alt i terminalen. Spesielt er det mange toaletter som er skitne og stinker.

Avinor beklager overfor de reisende, og forsikrer at flyplassen har et vedvarende fokus på godt renhold.

Opplevelsene mange reisende har havner både i klagebunken inn til flyplassen, og på Oslo Lufthavns sosiale medier-sider på nettet.

Flysmart24.no ha sett gjennom en del av klagene, og noen legger ikke fingrene mellom når de skal beskrive skitten, støvet og andre opplevelser av dårlig renhold de har hatt på Gardermoen. Mange legger også ved mobilbilder for å dokumentere kritikken.

Hos Avinor sier kommunikasjonssjef Gurli Høeg Ulverud at selskapet er glad for at reisende sier tydelig fra om kritikkverdige forhold, og at svikt i renholdet kan få økonomiske konsekvenser for de som er betalt for å gjøre jobben.

Sigrunn Flataukan Petch skriver på OSLs Facebook-side at hun blir flau på vegne av nordmenn. Hun kom til Gardermoen fra London Heathrow-flyplassen. Det, mener hun, er en flyplass med flere hundre tusen reisende som klarer å holde terminalene rene og pene hele tiden.

Mens hun venter på flyet videre inn i Norge, legger hun ut bilder hun har tatt av gammelt og inngrodd skitt på Gardermoen. Hun skriver om møtet med OSL at det var skitt og støv over alt. Toalettene var fulle av gammelt søl.

– Jeg vemmes, slik kan dere ikke være bekjent av å ha det, skriver hun til flyplassen.

Hun sier til flysmart24.no at bildene ble tatt på den gamle innlands-delen av terminalen. Hun har erfart at forholdene er like ille over alt der.

Hun er slett ikke alene om å kritisere renholdet på flyplassen. En annen reisende, Jørgen Holmgren, publiserer også bilde fra terminalen og skriver om toalettrenholdet:

– En av verdens dyreste flyplasser. Flotte bygg, men renholdet har bestandig vært under pari. Det blir verre og verre for hvert år. Spesielt toalettene er ille, skriver Holmgren og gir en detaljert beskrivelse av forholdene han har funnet.

Holmgren opplyser til flysmart24.no at han har tatt dette opp med Oslo Lufthavn før, men at han ikke synes forholdene blir noe bedre.

I et tilfeldig utvalg i klagebunken til flyplassen ligger det ellers mange saker som kritiserer manglende renhold, og spesielt på toalettene. En av de reisende skriver:

«Herretoalett ved gate E12 lukter gammel urin og det var mye småfluer på veggene. Det var også smuss på flisene i ansiktshøyde ved urinalene. Vi reiser en del og det må ikke lukte urin på toaletter. Reagerer alltid når vi reiser via Oslo lufthavn, at en så fin og behagelig lufthavn har så møkkete toalettområder,» skriver klageren.

En reisende fra Sandefjord klager også over møkkete toaletter. Han gir denne generelle karakteristikken av renholdet på Oslo Lufthavn:

«Jeg har  reist  mye  rundt  om i  Europa  og lenger  sør. Gardermoen  er desidert  verst,» skriver vedkommende.

En annen skriver om observasjonen han gjorde da han sjekker rutinene for renhold på en av automatene på flyplassen som registrerer folks tilfredshet med renholdet. Der sto det at siste renhold hadde vært utført over en uke tidligere.

– Ekstremt mye urin på gulvet under urinalene, legger han til.

Kommunikasjonssjef Høeg Ulverud sier at det daglige blir renholdet fulgt nøye opp både ved hjelp av regelmessige kundetilfredsundersøkelser og andre måleinstrumenter. Bl.a. monitorer på toalettene som gir direkte tilbakemeldinger fra publikum.

– Det vil selvsagt alltid være utfordringer med å gjøre fortløpende rent i et såpass dynamisk miljø der belastningen tidvis er meget høy. Vi jobber tett sammen med aktøren for å løse disse utfordringene, sier hun og fremholder at OSL har en skår på renholdet på 3,9 på 5 mulige. Det mener hunt er noe over gjennomsnittet for flyplasser i Europa.

Hun forsikrer at alle klager blir fulgt opp overfor de som har avtale om å forestå renholdet på Oslo Lufthavn:

– Vi gjennomfører daglige befaringer og møter med renholdsleverandøren, der klager og tilbakemeldinger blir tatt opp og gått gjennom. I tillegg gjør vi tiltak for å rette opp avvikene, sier Høeg Ulverud.