Norwegian kommer til å sette inn ulykkesflytypen Boeing 737 Max i trafikk neste år, selv om det er stor skepsis i markedet etter to styrt. Flytypen ble satt på bakken verden over i mars i fjor, men skal nå være på vei tilbake i bruk.
Norwegian har i dag 18 av denne flytypen, som står parkert på ulike flyplasser som Norwegian bruker. Inntil det ble innført totalt flyforbud for flytypen, brukte Norwegian dem på de litt lengre rutene – eksempelvis mellom Oslo og Dubai, og Oslo og Kanariøyene.
Ryddet vekk all tvil
Selskapets visekonsernsjef, Geir Karlsen, omtalte de omstridte Max-flyene da selskapet la frem sitt halvårsregnskap fredag. Han sa at han ikke regnet med at selskapet vil ta i bruk Max-flyene dette året, men at det vil skje i løpet av neste år.
Dermed ryddet han vekk all tvil om at flytypen vil bli tatt i bruk igjen, selv om markedet virker skeptisk mot flytypen. Dessuten har konsernet avbestilt 92 fly av denne typen, som det norske lavprisselskapet hadde i bestilling hos produsenten Boeing.
Alle verdens Max-fly ble satt på bakken etter at to fly av typen styrtet med få måneders mellomrom i Indonesia og Etiopia, henholdsvis fra Lion Air og Ethiopian Airlines. Lion Air-flyet styrtet bare 13 minutter etter avgang, også Ethiopian-flyet gikk i bakken bare minutter etter at det hadde tatt av.
En feil med styringssystemet MCAS ble forklaringen på ulykkene. Systemet skulle hindre at flytypen steilet. I stedet overkompenserte det, og fikk flyet til å styrte mot bakken uten at pilotene klarte å forhindre det. 346 mennesker omkom i de to ulykkene.
Blir med første fly
Flyanalytiker Han Jørgen Elnæs i WinAir er helt sikker på at Max-flyene vil være trygge når de nå etter alt å dømme kommer i luften igjen:
– Ja, Max-flyene vil være like trygge som andre fly når de er godkjent, og jeg setter meg med glede om bord i den første Max-avgangen til Norwegian, helt uten bekymring, sier Elnæs til flysmart24.
Mange flyreisende har fått skrekken og sier de kommer til å nekte å fly med Max-flyene. Det har flere flyselskaper, bl.a. amerikanske United Airlines og irske Ryanair sagt at de skal respektere. De har sagt at de vil tilby reisende, som vegrer seg mot MAX-flyene, å bytte avgang for om mulig å unngå å sette seg i disse flyene.
Mener folk bør få bytte
Dette mener Elnæs også Norwegian bør ta inn over seg når de setter flytypen i bruk:
– Jeg tror Norwegian åpner opp for at passasjerer som, når de står klar ved gaten og ser at det er et Max-fly de skal fly med og ikke vil fly denne flytypen, får mulighet til å booke om til en senere avgang, mener Elnæs.
Max-flyene har vært et mareritt for fabrikken og en katastrofe for passasjerene: 346 mennesker har omkommet i to styrt, og det førte til at alle fly av typen ble satt på bakken i mars 2019. Der har de stått siden.
Har tatt tid
Etter at det ble lagt ned forbud mot å bruke flytypen, har både flyfabrikken og sikkerhetsmyndigheter fra flere land arbeidet med å kvalitetssikre Max-flyene for å få dem i luften igjen.
Det har tatt lenger tid enn Boeing hadde sett for seg, og den har etter hvert måttet kutte i produksjonen fordi det har hopet seg opp med ferdigproduserte – men uavhentede – fly hos fabvrikken.
Det amerikanske luftfartstilsynet, Federal Aviation Administration (FAA) har den siste tiden åpnet for at flytypen kan bli godkjent igjen. Også den europeiske sikkerhets-myndigheten EASA, har sagt at den skal godkjenne flyet før det kan brukes på europeiske flyplasser.
- LES OGSÅ: Max-flyet blir ikke godkjent før Steve har testet det
- LES OGSÅ: Hele landets korona-ekspert har en ukjent lidenskap
- LES OGSÅ: Blodrødt for Norwegian – må kutte i rutetilbudet
- LES OGSÅ: Smitte-faren er minst på disse setene i flyene
Meld deg på nyhetsbrev