Priskrig mot SAS og Norwegian på tre norske ruter

Det ungarske lavprisselskapet Wizz Air åpner nå innenriksruter i Norge, i konkurranse med SAS og Norwegian. Foto: Knut-Erik Mikalsen

SAS og Norwegian vil for første gang få lavpriskonkurranse på norsk innenriks. Det er det ungarske flyselskapet Wizz Air som gjør sin entré på flere norske ruter, og den nye flykrigen dras i gang om knapt en måned.

Wizz Air-sjef Jozsef Varadi bekreftet tirsdag at selskapet satser på å komme i gang med sin norske satsing allerede i november. I første omgang er det snakk om tre ruter innen Norge.

Prisene til bunns

Det gjelder Oslo – Bergen, Oslo – Trondheim og Oslo – Tromsø. Det er snakk om fire rundturer til Trondheim og Bergen hver dag, og to til Tromsø. Rutene kommer i gang fra 5. november, i et begrenset omfang i starten. Avgangene ligger allerede ute for salg.

Dette er alle ruter som både SAS og Norwegian operer på i dag, og som det nå kommer en tredje aktør inn på.

Det er klart at her kommer det til å bli en blodig priskrig. Wizz Air er kjent som en meget prisaggressiv aktør, og vil ventelig kjøre prisene på de aktuelle rutene helt til bunns for å kapre passasjerer. De har lansert priser fra 199 kroner per strekning på alle de tre rutene.

Rask inntreden

Varadi opplyser at selskapet skal basere sin nye norske satsing på å plassere to basefly på Oslo Lufthavn. Det dreier seg om fly av typen Airbus A320.

Operasjonen har vært hemmelig. De søkte om slots (landingsrettigheter) på helt andre ruter, og som de driver allerede. Tirsdag morgen gjorde de så om disse forespørslene til å gjelde Bergen, Trondheim og Tromsø.

Med dette gjør Wizz Air, som er Europas tredje største lavprisselskap etter Ryanair og EasyJet, et angrep på Norge i en tid der alle andre flyselskaper legger ned ruter.

Utnytter korona-krisen

Som flysmart24 har skrevet tidligere, har Wizz Air sagt at konrona-krisen for dem er tidenes mulighet til å bygge seg opp i Europa. Fordi selskapet har solid økonomi og en stor krigskasse, kan de nå velge å etablere seg på de rutene som blir ledige når andre legger ned.

Det er det som skjer i Norge. Tidligere fløy SAS og Norwegian vinge mot vinge på alle de største rutene i Sør-Norge. Etter korona-krisen har frekvensen blitt drastisk redusert, og der hopper Wiz Air inn for å ta markedsandeler når konkurransen er som svakest.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles