Selger flymat og flyfølelse i dagligvare-butikken

Nå trenger ikke kundene til Finnair å reise med fly for å få tilgang til maten selskapet serverer om bord. Foto: Finnair

Korona-krisen har ført til bom stopp for det meste av flyreisingen, og det har tvunget mange flyselskaper til å finne andre inntektskilder enn salg av flybilletter.

Som det nasjonale selskapet i Finland, Finnair, som nå har funnet et marked med å selge flymat til kundene – i dagligvarebutikken. Selskapet satser på at mange nok nå skal ha fått så kraftig flyabstinens at de er villige til å kjøpe flymaten uten å fly.

– Vi vil tilby hverdagsluksus og en Finnair-opplevelse hjemme, nå som reiseaktiviteten er så begrenset, sier  Finnair Kitchens sjef, Marika Niemineni en pressemelding.

Ifølge Finnair er måltidene som selges i butikkene akkurat lik den maten som serveres på business-klassen på Finnairs ruter. Måltidene blir som vanlig tilberedt på Finnair Kitchens kjøkken i Vanda utenfor Helsingfors.

Det å selge flymat i dagligvarebutikken er ikke det eneste påfunnet flyselskapene har kommet med for å tjene noen kroner mens flyene står på bakken.

Singapore Airlines selger flyopplevelse i fly som ikke forlater gaten. Her kommer kundene om bord, spiser og drikker det beste av flymat i selskapets superjumboer Airbus A380, og forlater flyet etterpå. Uten å ha vært på annen reise enn til og fra flyplassen.

Andre igjen, eksempelvis australske Qantas, tar med folk opp i luften på en rundtur, og lander etter en stund samme sted som de kom fra. Det gir folk, som ellers opplever at grensene er stengt, en følelse av å likevel reise bort. Også disse turene har blitt svært populære.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles