Trekker flere hundre tusen turister 50 år etter

Den kjente åpningsscenen i "Sound of Music", med Julie Andrews i hovedrollen. Foto: 20th Century Fox Film

Det er over 50 år siden Oscar-suksessen «Sound of Music» gikk sin seiersgang på kinoer verden over. Likevel strømmer flere hundre tusen turister til Salzburg hvert eneste år for å se stedene der filmen ble tatt opp.

Selv unge mennesker, som var langt unna å være født da filmen var ny, deltar i de store skarene av turister som hver dag kommer til Salzburg.

De har det til felles at de ikke kommer til byen fordi de vil besøke Mozarts fødeby, men fordi de ønsker å se byen og opptaksstedene til «Sound of Music.»

-Filmen har vært en enorm turistmagnet for oss, helt siden den ble laget. Folks fasinasjon for denne filmen ser aldri ut til å dø ut. Tre av fire amerikanere som kommer hit sier at deres motivasjon for å ta den lange turen hit er «Sound of Music», sier Andrea Minnich til flysmart24.no.

Hun er salgs- og markedsdirektør for turistsektoren i den østerrikske byen med snaut 150.000 innbyggere. Dobbelt så mange, 300.000 personer, besøker byen hvert år for å se de mange stedene de vil kjenne igjen fra filmen og som er godt bevart for at besøkende skal kunne oppleve akkurat det.

Filmversjonen av Broadway-suksessen ble en av de største publikumssuksessene gjennom tidene. Bare «Tatt av vinden» og «Star Wars» er sett av flere og har spilt inn mer.

Historien om novisen Maria (Julie Andrews) som forlater klosteret og blir guvernante for de sju barna hos den strenge, men nazi-kritiske kaptein Georg von Trapp, begeistret en hel verden.

Maria bringer sang og glede tilbake til familien og gifter seg med kapteinen etter å ha danket ut en rivalinne. Sammen flykter de til Sveits og friheten da nazistene skal presse nazimotstanderen, kapteinen, inn i krigen.

Filmen ble en knallsuksess også i Norge hvor den hadde premiere 11. april 1966. Og det var ikke akkurat gjort i en fei å se «Sound of Music», den er nemlig nesten 3 timer lang.

Så, hva er det med denne filmen som gjør at mennesker fra hele verden tar turen til denne byen for å se på de naturlige kulissene for en film som gikk på kinoene for over 50 år siden?

-Hovedforklaringen er nok at filmen griper folks hjerter selv den dag i dag, med sin svært romantiske og til tider dramatiske historie. Dessuten har jo filmen mange veldig flotte og kjente evergreens og storslåtte scener fra steder og terreng som stadig fins her. Det er det du trenger for å lage en kultopplevelse, sier Minnich.

Da filmselskaper 20th Century Fox i 2010 relanserte filmen i det da nye formatet Blue-ray økte bølgen av amerikanere ytterligere, og så å si over natten.

Hun forteller at det spesielt er mange japanere, engelskmenn og amerikanere som kommer for å delta på de mange daglige bussturene som går rundt om til de ulike innspillingsstedene. Turene er lagt opp slik at folk skal få god tid til å ta sine selfies på de ulike stedene de kjenner igjen fra filmen.

-De fleste velger likevel å se stedene på egenhånd, men mange velger også bussturene. Vi selger noe sånt som 40.000 billetter hvert år til disse turene, sier Minnich. Det er ikke sjelden bussturene ender med allsang med «Edelweiss» eller «My Favorite Things.»

For de som vil ha en litt mer spesiell opplevelse er det mulig også å delta på sykkel- & sangturer.

De arrangerte turene bringer besøkende til sentrum av byen hvor mange scener ble «skutt.» De går til klosteret hvor Maria skulle læres opp til å bli nonne og der hun senere giftet seg med von Trapp.

Turene går innom den storslåtte eiendommen – The Baroque Frohnburg Palace – hvor kaptein von Trapp bodde med sine sju barn. Dessuten Schloss Leopoldskron, der balkongen og utsikten er vel kjent for bl.a. scenen der kapteinen danser med Maria, og der barna er så opprømte at de faller i vannet under en kanotur med sin nye guvernante.

Og selvsagt, til glasspaviljongen som ble brukt til de mest romantiske scenene i filmen. Denne ble så populær at byens myndigheter har måttet flytte den slik at det skal være enklere for publikum å komme til.

At akkurat denne installasjonen er et yndet selfieobjekt, er lett å forstå for de som har sett filmen.