Innstiller alle Syden-turer frem til 20. august

Syden-selskapene har avlyst alle reiser frem til 20. august. Foto: Knut-Erik Mikalsen

De norske pakkereise-selskapene har tirsdag besluttet å innstille alle oppsatte charterturer ut fra Norge frem til 20. august. Det er datoen da Utenriksdepartementets gjeldende reiseråd utløper.

Rådet advarer mot alle utenlandsreiser som ikke er strengt nødvendige. Rådet betyr at reisende ikke vil  være dekket av reiseforsikring hvis det skulle oppstå sykdom eller ulykker på en utenlandsreise før denne datoen.

Det har likevel vært mulig å kjøpe reiser før denne tiden  på selskapenes nettsider. Det har gitt mange håp om at reisene likevel skal kunne la seg gjennomføre.

Nå ønsker selskapene å fjerne denne usikkerheten. Samtidig gir de seg selv arbeidsro til å forberede en satsing frem mot vintersesongen. Den tar til helt i slutten av oktober. Selskapene håper da at situasjonen er mer avklart med hensyn til norsk utreisebestemmelser og innreisemuligheter i de aktuelle feriemålene. Stansen vil ramme mange titusener av reisende.

De tre selskapene – Ving, Apollo og TUI – har lagt ut en melding på sine nettsider som forteller om beslutningen som nå er fattet. Hos Ving heter det:

«Fredag 15. mai 2020 kom Utenriksdepartementet med et forlenget reiseråd som gjelder for alle reiser til utlandet til 20. august 2020. Samtidig melder UD at det vil komme en ny vurdering av reiseråd i Norden innen 15. juni og til nærliggende europeiske land innen 20. juli. Vi forstår at det er mye usikkerhet rundt dette reiserådet, og at formuleringen kan skape uforutsigbarhet hos våre kunder. Vi har derfor besluttet å innstille alle våre reiser til og med 20. august 2020,» heter det i meldingen.

På den måten, mener Ving, vil kundene ha en mulighet til å planlegge andre feriereiser i sommer, samtidig som vi i Ving kan legge planer for nye reiser til høsten og vinteren.

– Alle kunder som blir berørt av disse kanselleringene vil bli kontaktet av oss i prioritert rekkefølge på e-post med informasjon om kanselleringen og de muligheter og rettigheter man har som kunde, skriver selskapet.

Lik flysmart24.no på Facebook