En ting mangler på denne flyplassen – ser du hva?

Denne flyplassen skal åpnes uten en vanlig funksjon på flyplasser. Eierne mener likevel at sikkerheten er ivaretatt. Foto: Scandinavian Mountains Airport

Denne nye flyplassen skal betjene skiturister til Trysil-området, er bygget uten en funksjon som er en helt vanlig på alle verdens flyplasser. Ser du hva?

Nei, svaret er ikke fly. Flyplassen har ikke åpnet ennå. Svaret er at denne nybygde flyplassen like over grensen til Sverige, i Sälen, blir den første flyplassene i verden som er bygget ny uten eget kontrolltårn.

Flyene skal ledes av et kontrollsenter i Sundsvall. Det innebærer at de flygelederne som skal dirigere flyene opp og ned på flyplassen sitter 25 mil unna flyplassen.

En skog av kameraer, mikrofoner og signalutstyr på og rundt flyplassen er hjelpemidlene de skal bruke for å styre og holde oversikt over trafikken.

Flyplassen har valgt å stase på såkalt «remote tower», en ny løsning som er muliggjort med ny teknologi.

Brett Weihart er adm. dir. for den nye flyplassen, som skal hete Sandinavian Mountains Airport.

Han er ikke et øyeblikk i tvil om at hensynet til sikkerhet både for fly og passasjer blir ivaretatt:

– Sikkerheten blir ivaretatt på beste måte. Kvaliteten på trafikktjenesten blir like god som på andre flyplasser. Transportstyrelsen stiller ekstremt strenge krav til kvaliteten på signalene som flyene skal ledes etter, sier Weihart til flysmart24.no.

Han viser til at selv om teknologien er fersk, har den blitt tatt i bruk på regionflyplassen i Örnsköldsvik, sør for Umeå, i noen år. Sälen, derimot, blir den første nye flyplassen som blir bygget uten kontrolltårn.

Fjernstyrte kontrolltårn er på full fart inn i Norge også.

Avinor flysikring forklarer prinsippet med at de som styrer trafikken på flyplassen sitter i et sentralt tårnsenter i stedet for i hvert enkelt tårn.

– Dette er en løsning som er minst like sikker som om flygelederen skulle sitte ved flyplassen, har direktør for Avinor flysikring, Snorre Andresen, uttalt til flysmart24.no.

Han mener at flere overvåkingstiltak på og rundt flypassene uten eget tårn vil gjøre at flygelederne har mer informasjon om landingsforholdene enn i dag. De flyplassene som skal få fjernstyrte tårn i Norge er Namsos, Rørvik, Sogndal, Førde, Vardø, Svolvær, Molde, Haugesund, Bodø og Lakselv.

Weihart er glad for at det første selskapet, det norskeide selskapet BRA i Sverige, har annonsert at de åpner ruter til flyplassen når den åpner i desember. Det blir ruter fra Stockholm/Bromma, Göteborg, Malmö, Ängelholm og Växjö.

Hvilke andre selskaper som er aktuelle, vil han ikke si noe om. Britiske EasyJet flyr allerede skiturister inn i Sverige.

-Jeg kan ikke kommentere hvilke flyselskaper som evi er i kontakt med. De blir offentliggjort når de er klare, sier Weihart.

Flyplassen ligger 7 kilometer fra grensen, og skal derfor også betjene vinterturister som skal til de norske fjellene rundt Trysil.

Fra Sälen er det planlagt bussavganger til Trysil, som ligger 43 kilometer unna. Det tilsvarer avstanden fra Oslo til flyplassen på Gardermoen.

I Trysil er man strålede fornøyd med den nye flyplassløningen som man håper skal bringe mange nye skiturister til områdetmnå som det blir enda mer tilgjengelig.