Neste år er det slutt på avgifts-fritaket som regjeringen innførte da korona-krisen kom i mars. Siden mars har flyselskapene sluppet å betale bl.a. passasjeravgiften. Fra januar er det slutt.
Hvis regjeringens forslag til statsbudsjett går gjennom i Stortinget, vil norske reisende måtte betale en enda høyere avgift enn i dag:
Forslaget går ut på at det skal koste 79 kroner innen Europa, og 211 kroner for å reise til en annen verdensdel. For utenriksreiser skal avgiften betales én gang, innen Norge må man betale hver vei – det blir et prishopp på 158 kroner per reisende.
Hos flyselskapene er man oppgitt over at den omstridte avgiften er foreslått gjeninnført. Sjefen for NHO Luftfart, Torbjørn Lothe, sier til flysmart24 at man nå vil oppsøke det partiene på Stortinget i håp om å sikre flertall for å fjerne avgiften også neste år:
– Å gjeninnføre en konjunkturavgift som flypassasjeravgiften bidrar verken til å gjenoppbygge en lønnsom næring eller til et godt flytransporttilbud i hele landet. Det er jo spesielt sårbare områder i distrikts Norge som vil merke dette, sier Lothe.
Kan gi håp
Han sier at flyselskapene håper og tror at flertallet på Stortinget forstår den alvorlige situasjonen. – Vi kommer til å ta dette opp med de ulike partiene, sier han. NHO Luftfart vil fjerne avgiften permanent, og ser i alle fall ut til å få drahjelp fra det partiet som skal hjelpe regjeringen med å dra budsjettet gjennom i Stortinget – Fremskrittspartiet – for neste år.
Av de forslagene som partiets finanspolitiske talsperson, Sylvi Listhaug, uttrykte misnøye med var bl.a. gjeninnføringen av passasjeravgiften for flyreiser. Dette mente hun var et uklokt forslag i en tid da hele flybransjen ligger med brukket rygg på grunn av korona-krisen. Det kan gi flyselskapene håp om at avgiften kan bli borte også neste år.
- LES OGSÅ: Smitteekspert: Spania kan bli rødt også neste år
- LES OGSÅ: Oslo Lufthavn i klasse med verdens beste flyplasser
- LES OGSÅ: Straks-innfører påbud om munnbind på Gardermoen
- LES OGSÅ: Dette er Norwegians krise-program fremover
- S OGSÅ: Folk lar seg ikke lokke av priskutt – halvfulle fly